Kommentar

Renovasjon, et urettferdig system i mange kommuner

I mange kommuner er renovasjon, innsamling av avfall hos husholdninger, et svært urettferdig system. En innbygger med lite avfall betaler like mye som en familie med veldig mye avfall.

Det er kommunene som har ansvaret for å samle inn husholdningsavfallet. Kommuner gjør dette på ulike måter; gjennom å bruke interkommunale selskap, egne renovatører eller at private aktører gjør jobben.

Foto: Ståle Madland Schjelderup, Stavanger kommune (CC BY-NC-SA 2.0)

Det kan være mange årsaker til ulike mengder avfall. Som nevnt kan antall individ i husholdningen variere, men det kan også være familier som er gode på avfall og enkeltpersoner som gir blaffen i hva som er i dunken. Også på dette området organiserer vi hverdagen ulikt.

Avfallsforskriften kapittel 15, setter kravene til hvordan kommunene skal finansiere håndtering av husholdningsavfall. Forskriften fra Klima- og miljødepartementet fra 2004, sist rettet i 11. august 2023, er malen på hvor urettferdig et sosialdemokratisk system kan være. Kommunene skal bruke selvkostprinsippet, altså skal sikre full kostnadsdekning; noe som kan virke forlokkende på liberalere, men når alle betaler det samme; krasjer liv og lære.

Det er kommunestyrene som fastsetter gebyrene for husholdningsavfall. Politikere som ønsker en rettferdig betalingsmodell, må fremme forslag. Dessverre er dette et område som blir prioritert lavt når sakene i en budsjettprosess er mange, men det er kommuner som de siste årene har tatt seg bryet med nytenking.

Sunnfjord Miljøverk IKS ble dannet av kommunene Askvoll, Fjaler, Hyllestad, Gaular, Førde, Naustdal og Jølster. Fra årsskiftet innførte det interkommunale selskapet en ny betalingsmodell som kalles rettferdig betalingsmodell. Modellen er basert på prinsippet om at abonnentene skal betale etter hvor mye som blir kastet. Renovasjonsgebyret består av en fast del og en variabel del.

Grunnbeløpet er 3 500 kroner, en årlig og lik kostnad for alle. Den variable delen kan abonnentene påvirke. For hver gang avfallsdunken blir satt frem, blir abonnenten belastet et beløp, og beløpet avhenger av størrelsen på dunken. De som tømmer dunken sjelden, betaler et lavere beløp enn de som tømmer dunken ofte. Langt fra perfekt, men betydelig bedre enn samme pris for alle.

Kommunene i Sunnfjord Miljøverk IKS er et eksempel på kommuner som tenker nytt, men det er heldigvis også andre kommuner som har prioritert nytenking på dette politikkområdet.

Bruk pris og rettferdighet, som prinsipp for å få ned mengder med husholdningsavfall!

Mest lest

Arrangementer