Når man får stor gevinst ved å produsere noe uten verdi, legger man til rett for juks. VG skriver igjen om Martin Thaulow som skriver mastergrader for andre mot betaling. Selvsagt gjør han det for penger, men også som en protest mot systemet. Han oppsummerer det greit:
«– Nei, jeg har ikke dårlig samvittighet. Hele masteropplegget er utvannet og fungerer for å gi folk bedre lønn og status. Ikke for at studentene skal lære noe nytt, smeller han av.»
Mine tanker går til boken «The case Against Education» av Bryan Caplan. Der argumenterer han for at læringsutbyttet av studier er minimalt, men at det gir betydelig økonomisk gevinst på arbeidsmarkedet ved å ha fullført utdannelse. Grunnen er at det demonstrerer tre egenskaper. Personer er tilstrekkelig intelligent, tilstrekkelig arbeidsom og tilstrekkelig konform.
Når man i tillegg har et utdannelsessystem i Norge der studentene kan velte de direkte kostnadene ved studiene over på andre (det vil si skattebetalerne), får man overproduksjon av videregående skole, bachelorgrader og mastergrader, Og når alle andre har en grad, så er det ikke så greit å klare seg uten.
Alt ligger til rette for juks, og det utnyttes. Når noe er serieprodusert, så ligger det godt til rette for arbeidsdeling gjennom at man betaler andre for å gjøre jobben. Og det er liten tvil om at det ekstremt mye dårlige mastergrader der ute.
La meg bare nevne et eksempel jeg kjenner til. Lærerstudenter som skriver mastergrad. Jeg er på en god del Facebookgrupper for lærere der studenter stadig fisker etter intervjuobjekter. Vel, deltakerne i disse gruppene er ikke representative. De aktive der er enda mindre representative, og jeg tipper at de som melder seg til slikt heller ikke er det. Sannsynligvis i enda mindre grad. Mastergradsstudenter som har plukket ut lærere for intervju på gruppen «Status lærer» på Facebook, bør ikke få mastergraden godkjent. De gjør det garantert, for høyskolene (inkluder alle dem som kaller seg universiteter), taper penger på studenter som stryker.
Og snart kan man få en AI til å skrive mesteparten av en oppgave på en utmerket måte, om det ikke allerede skjer. Man trenger ikke lenger billig juks slik som politikerstudenter har drevet med.
Utdannelsessystemet er ganske råttent, og det er da fint at direkte juks blir løftet frem og synliggjør tilstanden. Kanskje på tide å tenke annerledes? Kanskje på tide at staten bør slutte å subsidiere studier? Kanskje på tide å privatisere alt?
Hvis du tror at jeg bare spør, så tar de feil. Jeg mener at all utdannelse bør være privat. Hvorfor skal de fattige betale for utdannelsen til de rike?