Regjeringen har presentert lovforslaget om besøksbidrag, en etterspurt ordning; selv om Lofoten har blitt trukket frem i mange medieoppslag som en region som ønsker turistskatt innført i Norge.
Skeptikerne til turistskatt, er skeptisk fordi det er en ny skatt som gjør offentlig sektor større, en skatt som gir mer makt til politikere. I Norge har politikerne altfor stor makt allerede.
Argumentet for besøksbidrag, eller turistskatt, er at de besøkende må bidra med betaling for å ivareta og tilrettelegge, såkalt fellesgodefinansiering.
I regjeringens forslag skal besøksbidraget være frivillig for kommunene, slik eiendomsskatten er det. Tall fra Statistisk sentralbyrå, viser at 323 kommuner har eiendomsskatt i år; en skatt kommunepolitikere er avhengige av.
Pengene fra besøksbidrag kan brukes til å finansiere fellesgoder som for eksempel tilrettelegging av stier og toaletter, søppeltømming, eller informasjon. Lovforslaget fastsetter et øvre tak for overnattingsavgiften på fem prosent. Regjeringen legger føringer for at omtrent alle overnattingsbedrifter skal betale besøksbidrag i kommuner som innfører ordningen. En kommune på cirka 3 000 innbyggere med mange besøkende skribenten har sett på i dag, kan få inn cirka fem millioner kroner hvert år i besøksbidrag. Stedet har besøk av cirka 300 000 turister, selv om mange av turistene kommer med cruiseskip.
Overnattingsbedriftene betaler allerede skatter og avgifter, inkludert merverdiavgift som går i statskassen og eiendomsskatt som går i kommunekassen.
Regjeringen jobber videre med å utvide ordningen til også å gjelde cruisenæringen.
En typisk bussturist
Er det rett at denne turisten skal betale turistskatt, for å dekke ivaretakelse og tilrettelegging?
Bussen ankommer stedet eller byen om ettermiddagen. Tidlig kveld og kvelden er turisten, eller bussgruppen, på en destinasjon på stedet, en opplevelse de betaler for hos en privat aktør. Etter et par timer med opplevelser kjører bussen til hotellet. Turisten eller gruppen av turister, spiser middag, tar en drink og går til sengs. Tidlig nesten morgen er det bussavgang til et nytt sted og ny destinasjon med opplevelser. Bør denne turisten eller denne gruppen av turister betaler mer for ivaretakelse og tilrettelegging? De betaler allerede mange avgifter for transport i Norge, mat, drikke, overnatting og opplevelser.
Norge trenger ikke nye skatter og avgifter, det er allerede for mange av dem!
Høringsfristen for lovforslaget er satt til 3. januar 2025.