Den sjette ut i Liberalerens kåring av vår tids viktigste liberale tenkere og provokatører er Abid Q. Raja. Han tar et nødvendig oppgjør med æreskulturen i flerkulturelle miljøer, og er åpen om egne livserfaringer og utfordringer.
Menneskets rett til å søke lykken er viktig for liberale. Mennesker har streifet omkring på leting etter mat, klær og et sted å bo i uminnelige tider. Landegrenser er tross alt en relativt ny oppfinnelse, nært knyttet til nasjonalstaten som begrep og størrelse.
Migrasjon, integrering og globalisering – et av vår tids store temaer
Mennesker har både røtter og føtter. Med migrasjon kommer nye temaer på agendaen, både for individet og storsamfunnet. For det migrerende individ kommer spørsmålet om hvor mye man skal tilpasse seg nye omgivelser, og hvor mye man skal beholde av sin gamle tilværelse, med tradisjoner, skikker og vaner. For storsamfunnet handler det om hva man skal akseptere at immigranter tar med seg. At de som emigrerer beholder kultur og tradisjon fra gamlelandet er noe nordmenn ofte er stolte av, i hvert fall hvis de som emigrerer gjør det fra Norge.
Hvor mange nye innbyggere klarer samfunnet å håndtere, før utfordringene blir vanskelige å håndtere? Når de økonomiske byrdene på den enkelte er store fra før av, hva er man villig til å akseptere av ekstra utgifter for å integrere nye borgere? Hva med ulikhet i kultur, tradisjoner og vaner?
Migrasjon skjer i mange former. Det kan være frivillig (arbeidsinnvandrere), eller ufrivillig (flyktninger og asylsøkere). Viljen til å tilpasse seg det nye samfunnet kan være avhengig av årsakene til at man kommer. Storsamfunnets velvilje overfor nye borgere vil også avhenge av både årsak og bakgrunn.
Åpen om tabuer som familievold og sykdom
Abid Q. Raja (1975) er nestleder i Venstre og stortingsrepresentant (siden 2013), har vært kulturminister (2020 – 21), er jurist og har en allsidig bakgrunn. Han tør å gå inn i utfordringene rundt temaer som migrasjon og integrering. Hans deltagelse i samfunnsdebatten går langt utenfor de vervene han har på vegne av Venstre. Raja bruker han sin egen livshistorie og erfaringer for å fremme åpenhet om utfordringene med æreskultur, oppdragervold, arrangerte ekteskap og kvinneundertrykkelse i flerkulturelle miljøer. Han er veldig ærlig om at det kunne gått langt verre med ham.
Født uten endetarm, utsatt for oppdragervold fra faren, mobbing, omsorgssvikt som førte til at han selv tok initiativ til å komme under barnevernets ansvar, brudd med familien på grunn av tradisjoner om arrangerte ekteskap – for å få gifte seg av kjærlighet. Fra å være en tradisjonell konservativ talsperson for en moské, har Raja beveget seg langt i liberal retning. Han tar oppgjøret med æreskulturen og tabuene i flerkulturelle miljøer, spesielt der islam spiller en stor rolle. Han gjør det både i bokform, i podcast og i debatter. Boken Min skyld ble en bestselger, og han er klar med en oppfølger, om en reise gjennom det muslimske Europa; Vår ære og vår frykt.
Kriteriene for Liberalerens kåring av liberale tenkere og provokatører
Hensikten med Liberalerens kåring er å finne de fremste nålevende liberale tenkere og provokatører. Gjennom bøker, artikler, utredninger og deltagelse i samfunnsdebatten reiser disse personene liberal kritikk av vårt samfunn, og setter liberale dilemmaer og løsninger på vår tids utfordringer under debatt. Det er naturlig at kåringen har basis i vår redaksjonelle linje.
Det er neppe mange som er uenige i at blant tidens store temaer er miljø/klima, migrasjon og mangfold (herunder globalisering og overnasjonalitet), og ulikhet. Det er en del (klassiske) temaer intellektuelle har balet med siden Opplysningstiden, og disse er omtalt i artikkelen der vi ba om innspill til kåringen.
Bidrar til åpenhet om utfordringene med et samfunn i endring
Ingen frie samfunn er statiske. Endring er det naturlige og uunngåelige. Migrasjon er naturlig, men kan skape friksjoner i samfunnet. Åpenhet om forskjeller, og debatt om utfordringer som skapes av migrasjon og forandring, legger grunnlaget for både utvikling og endring. Endring er ikke noe som man kan forvente av bare den ene parten i et forhold. Mennesket er ikke slave av sine røtter og sin bakgrunn, men kan velge å frigjøre seg og følge sin egen vilje.
Med egen minoritetsbakgrunn tar Raja til orde for personlig frihet, kvinnefrigjøring, likestilling – også for folk med samme bakgrunn som ham selv. Med sin historie viser han at det er mulig å bryte med røtter og forventninger om å underkaste seg tradisjonen og familien, og velge å leve i frihet og ta egne valg.
Abid Q. Raja har vist åpenhet om egne erfaringer og utfordringer, tatt oppgjør med patriarkalske og autoritære strukturer i eget miljø og egen familie, og utfordret både minoritetene og majoriteten om hvordan man kan frigjøre individer og skape et samfunn der folk har frihet til å velge sin egen vei og leve uten frykt for å bli utsatt tvang og for æresrelatert fysisk og psykisk vold.
Mistenksomhet, frykt og mørke scenarier trenger ikke å bli selvoppfyllende profetier. Raja bruker sin posisjon som stortingsrepresentant og som nestleder i Venstre til å reise nødvendige debatter om hvordan Norge bør være et flerkulturelt samfunn.
Abid Q. Raja en av vår tids viktige stemmer i debatten om det flerkulturelle Norge.