Magasin

E18 Vestfold – Et politisk mesterverk

Når jeg kjører ut på E18 i Vestfold, blir jeg stadig overrasket over hvor høy standard det er på denne motorveien. Ikke nok med at det er dobbelfelt gjennom hele fylket og videre til Oslo, det er også uvanlig god plass i kjørefeltene og nesten bare slakke svingkurver. Å kjøre her er en sann drøm, og må være det nærmeste man kommer amerikansk kjørefølelse i Norge.

Ketil Solvik-Olsen. Foto: Pia Sønstrød.
Tidligere samferdselsminister 2013-2021, Ketil Solvik-Olsen (FrP). Foto: Pia Sønstrød.

Siden mesteparten av E6 i Østfold ble utvidet med dobbeltfelt i 2005 og senere med 110 km/t i fartsgrense i 2014, har tilsvarende oppgraderinger av motorveiene skytt fart. Da Ketil Solvik Olsen (FrP) ble samferdselsminister i Erna Solbergs første regjering, var opprettelsen av aksjeselskapet Nye Veier AS noe FrP raskt fikk gjennomslag for. Siden har Nye Veier AS stått for flere oppgraderinger langs E18 og E39, som både har bedret sikkerheten og bedret samferdselen betraktelig i distriktet. Å opprette Nye Veier AS må kunne kalles en politisk genistrek når man ser hvordan gamle, treige og farlige en-felts motorveier gjøres topp moderne i rekordfart.

Faktisk er det også gjort en utredning som bekrefter at Nye Veier AS har ført til nesten 20% besparelse sammenlignet med da Statens Vegvesen bygde og driftet på egenhånd. Dessuten har Statens Vegvesen klart å bygge mer vei for pengene etter at Nye Veier kom på banen. Dette var faktisk noe av ideen bak opprettelsen aksjeselskapet, nemlig at Statens Vegvesen skulle ha en ung og innovativ rival å måle seg mot.

E18 i Vestfold såpass godt dimensjonert at den kunne hatt samme fartsgrenser som vi ser på det europeiske kontinentet, f.eks. 130 km/t. I Norge er det vedtatt en politisk maksfart på 110 km/t, og det er på tide at noen i Stortinget spør om dette tåler tidens tann når man ser hvor flate og slakke traséer det er på de nyeste delene av motorveiene, nå også forbi E18 i Bamble, Telemark. De borgerlige ønsker en prøveordning med 120 km/t på E18 i Bamble og deler av Vestfold, og det er vel lite som tyder på at fartsgrensen ikke blir varig hvis man sammenligner likt for likt med veistandard og maksfart på det europeiske kontinentet. Ønsket om 120 km/t har dessverre blitt forkastet av den rødgrønne regjeringen, noe som frustrerer politiker Bård Hoksrud (FrP). Han forteller til Porsgrunns dagblad at han ikke ser noen grunn til å vente med prøveordningen.

Samme fysiske lover gjelder i Norge som i resten av Europa og det er ingen grunn til at trygghetsvisjoner skal stå sterkere her enn i andre land vi liker å sammenligne oss med. Få på plass 130 km/t i fartsgrense både i Bamble og Vestfold, så kan man heller senke fartsgrensen til 120 km/t eller 110 km/t mellom Sande og Drammen. De digitale skiltene på nyere motorveier gjør det også mulig å nedjustere hastigheten i perioder.

I mitt fødested Østfold er det faktisk stort sett 110 km/t selvom veistandarden er lavere enn i Vestfold. Jeg kjører ofte på både E6 og E18 og vet godt at de er forskjellige. Dette er egentlig bare en bekreftelse på at maksfarten er politisk vedtatt og ikke vurdert case-by-case av tekniske fagfolk, slik det burde være i et moderne, vitenskapsorientert samfunn i 2024.

Mest lest

Arrangementer