De som var unge på 90-tallet husker antakelig elektroniske grupper, DJs og artister som the Prodigy, Chemical Brothers, Björk og Röyksopp. Felles for disse var at de produserte elektronisk house, en kontroversiell musikksjanger som i mange moralisters øyne er forbundet med ungdomsopprør, rekreasjonell rusbruk og skamløs dansing. Skepsisen var ikke grunnløs, for ofte ble det arrangert ulovlige rave-fester der folk danset til house-musikk under påvirkning av diverse substanser, blant annet ecstacy.
I mange house-tilhengeres øyne var det derimot en sjanger som demokratiserte dansegulvet og revolusjonerte populærmusikken, som skulle vise seg å bli stadig mer elektronisk.
House-musikken oppstod i USA, kom senere til Storbritannia og spredde seg derifra til det europeiske kontinentet. I år er det 25 år siden den Tromsø-baserte DJen og produsenten Bjørn Torske slapp det første norske house-albumet Nedi Myra (1998). Nedenfor høres Fresh From the Bakery.
Torskes house minner på mange måter om moderne elektronisk musikk, med repetitive melodiske loops og en rytme som kicker i hofta. Han var likevel ikke den første norske artisten som ga ut house-musikk. Den også Tromsø-baserte DJen Biosphere alias Geir Jenssen produserte ambient house allerde på begynnelsen av 90-tallet og var en sterk inspirasjon for unge Bjørn Torske. Videre går det en rød tråd til suksessen Röyksopp, DJ Erot og Annie som for alvor inntok den bergenske klubbscenen med melodisk house, og man kan derfor si at Tromsø er episenter for den norske elektronikaen. Nedenfor kan man høre låta So Easy (2001) fra Tromsø-gruppa Röyksopp, som har klare likhetstrekk med topp moderne elektronisk musikk.
Dersom du er interessert i å lære mer om nordisk elektronika-historie, så kan jeg anbefale NRK-dokumentaren Ekstase. I serien får man også et dypdykk i svensk elektronika-historie med en rød tråd fra Cari Lekebusch til moderne populærartister som Swedish House Mafia og Avicii.