Kommentar

Flyselskap bør straffes hardt

Politiet hentet en passasjer fordi flyselskapet har solgt for mange billetter, kan vi lese hos NRK. Det er en skam. Mannen hadde kjøpt billett, inkludert plassbillett, og nektet å gå av flyet. Politiets oppgave bør være å beskytte denne passasjeren, ikke det kriminelle flyselskapet.

Foto: Lars Steffens (CC BY-SA 2.0)

For det flyselskapet driver med er renspikket kriminalitet. Og Wizz Air er ikke alene om denne praksisen. Jeg har tidligere skrevet om hvordan SAS driver med ren svindel. Et sete på et fly er et eksklusivt produkt, det kan ikke brukes av flere personer samtidig. Det er derfor ikke legitimt å selge det flere ganger.

Se for deg at man på en auksjon aksepterer to bud på samme gjenstand, og lar begge kjøperne betale. Det vil selvsagt være horribelt. Det er samme prinsipp som flyselskapene driver med.

Grunnen til at de gjør dette er selvsagt for å tjene mest mulig penger. Siden det ofte er slik at noen passasjerer ikke dukker opp, gambler de på dette og selger flere billetter enn det er plasser i flyet. Rent samfunnsøkonomisk kan det kanskje være smart siden det gjør det mulig å drive billigere og ha billigere billetter, rent generelt.

Rett og galt handler imidlertid ikke om å oppnå maksimal nytte. Det handler om å behandle hvert individ på en måte som ikke krenker vedkommendes rettigheter.

Flyselskap som driver med dette, bør bøtelegges så kraftig at de slutter med denne praksisen. Denne passasjeren bør i tillegg få en stor erstatning.

Mest lest

Arrangementer