Kommentar

Markedet gir og markedet tar

Rett ved der jeg jobber, kom det opp et nytt bygg for noen år siden. Jeg er jo glad i mat, så jeg var svært fornøyd med at Big Bite startet opp. Det skulle ikke vare!

Foto: Bent Johan Mosfjell

De hadde åpningstilbud. Et sikkert triks for å tiltrekke seg nye kunder. Det første skuddet er jo gratis, heter det seg. Mat har omtrent samme virkning på meg. Billig var det, og jeg bestilte en baguette med en type kyllingsalat. Så var det slutt på de lykkelige omstendighetene.

Jeg jobber med kolleger som har tykkere lag med smør på brødskiven enn laget med kyllingsalat. Det var omtrent som en osteskive. Så lite som var omtrent fysisk mulig å få på brødet. Jeg var selvsagt skuffet. Hvis jeg ønsker brød uten digg, så kjøper jeg heller bare brød og smører selv.

Jeg tenkte at det kanskje var uflaks, og siden stedet ligger rett ved jobben, så testet jeg flere ganger. Det var ikke tilfeldigheter. De mistet en kunde på grunn av at de var gjerrige og hadde et dårlig produkt.

Big Bite konkurrerer nemlig i et privat marked der man kan oppsøke konkurrenter. Ikke i et offentlig monopol der man bare må bite tennene sammen og svelge det man får. Jeg tok med meg pengene mine et annet sted. De tapte nok et firesifret årlig beløp på meg alene. Jeg vil tippe at andre kunder tenkte likedan.

På starten av 2023 la jeg merke til at det ikke lenger var noe aktivitet i lokalet, og tok bildet ovenfor. Så begynte det å skje noe. Aktivitet i lokalet. For litt siden dukket det opp hyller med digg og skilt utenfor.

Foto: Bent Johan Mosfjell

Nå har markedet gitt oss et nytt alternativ. For når noe forsvinner fordi det er for dårlig, dukker som oftest et nytt alternativ frem. Første smakebit var søt og god. Så vil fremtiden vise om dette stedet overlever. Markedet gir og markedet tar.

Mest lest

Arrangementer