I helgen startet Allsvenskan, toppdivisjonen i Sverige innenfor fotball for menn. Norske seere kunne følge serierunden via Discovery+.
I Norge er det forbud mot reklame for utenlandske spillselskap. Årsaken er enerettsmodellen, monopol til Norsk Tipping og Norsk Rikstoto. Det er et mislykket forbud, ettersom det i hver Premier League-kamp er banereklame for ett eller flere spillselskap norske myndigheter misliker.
I Allsvenskan er Unibet innlemmet i logoen til ligaen. Unibet er en del av konsernet Kindred. Spillselskapet tilbyr de fleste spill, fra oddsen til casino. Spillselskapet var på norske skjermer mange ganger i løpet av første serierunde, uten at selskapet har kjøpt reklameplass i Norge. De sponser Allsvenskan og får reklame i Norge med på kjøpet.
Norske politikere og byråkrater, blant annet Lotteritilsynet, mener aktører som Unibet er farlige aktører. Jevnt og trutt advarer tilsynet mot utenlandske spillselskap, selskap som har lisenser i en god del land i Europa.
Hvis Unibet er et farlig selskap, hvorfor aksepterer svenske politikere og svensk fotball å ha selskapet som en nær samarbeidspartner?
Liberaliserte politikken
I juni 2018 vedtok Riksdagen at Sverige skulle liberalisere spillpolitikken, fra enerettsmodellen til et regulert marked med lisenser der vilkårene er strenge. I over fire år har det vært konkurranse om spillerne; en konkurranse som medfører økte inntekter til staten, og til kommersielle aktører som idrettsklubber og Allsvenskan. For svenske politikere er det viktigste at størsteparten av markedet er regulert gjennom svenske lover og forskrifter.
Sverige liberaliserte, Norge gikk motsatt vei under regjeringen til Erna Solberg. De siste årene har de utenlandske spillselskap blitt definert som farlige og kyniske av maktpersoner i Norge.