Tidsskriftet «Ideer om frihet» ble utgitt fra 1980 til 2000. Liberaleren har fått tillatelse til å publisere artiklene fra tidsskriftet slik at de blir bevart for ettertiden. Denne artikkelen er hentet fra Ideer om frihet nr 3, 1984.
Utfra fundamentale frihetlige prinsipper er Staten overflødig og umoralsk. Men må vi velge mellom ufullkomne løsninger i virkelighetens verden?
Staten kan betraktes fra to prinsipielt forskjellige vinkler: Vi kan se på Staten som et naturfenomen, på linje med tørkekatastrofer, jordskjelv og oversvømmelser, og utlede de naturlovene som bestemmer når og hvordan katastrofene vil ramme oss; og vi kan betrakte Staten som et moralsk fenomen, og analysere fenomenet ut fra verdinormer ? dvs utlede svar på spørsmål av typen: Hva slags Stat ønsker vi, om noen? Som liberalister må vi også besvare spørsmålet: Er Statens eksistens i det hele tatt forenlig med våre grunnverdier?
Som dere vil oppdage, kan jeg ikke gi noe bastant og endegyldig svar på slike spørsmål. Jeg håper å kunne gi visse momenter til ettertanke og nærmere analyse.
Den deskriptive betraktningsmåten tilligger statsvitenskapen. Som alminnelig politisk interessert, vil jeg helst konsentrere meg om den normative siden av saken, men før jeg kan gjøre det, er jeg nødt til å gi en kortfattet innføring i Statens sanne vesen, slik at vi alle veit hva vi snakker om.
Hva er en stat?
En enkel bruksdefinisjon kan være som følger: En Stat er en organisasjon som gjør krav på, og i praksis klarer å utøve, et maktmonopol over et gitt geografisk territorium og over de menneskene som befinner seg i området. Maktmonopolet begrunnes og utøves uavhengig av formell eiendomsrett til området.
Et slikt maktmonopol er gjerne forankret i et sett begrunnelser, en ideologi, som Staten poder inn i innbyggerne for å holde dem i yuky og age: Makta kan være gitt av Gud (eller gudene); den kan være gitt av ‘folket’ (dvs. av et veid flertall blant dem som Staten til eihver tid anser meiningsberettigete); den kan utøves ut fra en spesiell innsikt og til innbyggernes eget beste, enten de forstår det eller ikke, osv.
Analyserer man slike statsbærende ideologier nærmere, vil man alltid finne at de, i samsvar med monopolets vesen, er autoritære: Dvs. at siktemålet ikke er å overtale den enkelte til å gjøre slik Staten vil, men å informere ham om hvorfor han har å gjøre slik Staten vil.
Forskjellen mellom rettsstaten og mer vilkårlige maktmonopoler ligger i at rettsstaten følger et sett sjølpålagte, veldefinerte og allment kjente regler for hvordan maktutøvelsen skal skje. Viktigst blant disse reglene er at man bare kan straffes for misgjerninger som var definert som straffbare på det tidspunktet da de ble begått. Merk vel at i siste instans er det Staten som fastsetter disse reglene for sin egen virksomhet: Det vil si at de nødvendigvis blir forandret i samme takt som maktmonopolet finner det nødvendig ut fra sine interesser.
Et maktmonopols høgest prioriterte oppgave er å bevare sin egen eksistens. Det betyr at maktmonopolet i første rekke setter sine krefter inn på å kontrollere lovgivning (fordi dette er områder som sikrer monopolets videre eksistens på kort sikt; dernest lovgivning, forsvar og politi (fordi disse områdene sikrer monopolets eksistens på lengre sikt; dernest igjen handel, næringsliv, produksjon (fordi disse områdene har å gjøre med makthavernes materielle interesser) ? dernest igjen et hvilket som helst område som makthaverne får lyst til å kontrollere.
I Statens natur ligger det en tendens til stadig utvidelse av maktområdet. Det kommer av at de personene og gruppene som forvalter Statsmakta er tjent med at Staten ekspanderer. Vi snakker ofte om Staten som om den var et slags mystisk, halvt abstrakt vesen med en egen vilje. I virkeligheten er den noe helt annet. For å sitere Frederic Bastiat: «Staten er den fiksjon hvorved alle forsøker å leve på alle andres bekostning». Staten er en organisasjonsform som brukes av mennesker for å ivareta bestemte interesser, legitime eller ikke. De enkeltpersonene og gruppene som har best mulighet til å bruke maktapparatet til egen fordel, er selvfølgelig de som forvalter statsmakta i det daglige. I velferdsstaten vil det si profesjonelle politikere, iberegnet skarene av Unge Høyre?broilere og framtidige statssekretærer med lyseblå slips; dernest ledende byråkrater i forvaltningsorganene; dernest igjen småbyråkrater i offentlig forvaltning; dernest igjen offentlig ansatte i skjermete monopolnæringer. Dette er grovt sett makthaverne i forvaltningsstaten. Makthavernes støttespillere er de interessegruppene som er knyttet til forvaltningen gjennom privilegier og representasjon i den korporative stats beslutningshierarki ? dvs. bønder, prester, forfattere og kunstnere, byråkrater i næringslivsorganisasjonene, i stigende grad bedriftsledere som mottar millioner og milliarder i statsstøtte ? i praksis alle grupper som på en eller annen måte er blitt gjort avhengige av almisser fra Staten.
Beslutningsfattere i forvaltningen, de såkalte ‘myndighetene’, de som vedtar og iverksetter påbud, forbud, skatter og overføringer, er ifølge egen oppfatning ? som de langt på veg har fått klientene og undersåttene til å dele, med god hjelp av Forvaltningsradioen og ? fjernsynet ? besjelet av utelukkende allmennyttige motiver, hensynet til ‘samfunnet’, når de tar sine beslutninger. Man løper en stor risiko hvis man f. eks. antyder at det ikke utelukkende er hensynet til Norges foreldre som får de ansatte i barnehagene til å kreve ‘gratis daghjem for alle barn’; eller om man begynner å spørre om den virkelige grunnen til at sjukepleierne er imot all privatisering av helsevesenet; eller om man spør om det bare er faglige hensyn som ligger bak når Televerkets ansatte raser mot avmonopolisering.
Personlig trur jeg likevel at både politikere og offentlig ansatte er mennesker. Det er ingen som stusser hvis man sier at næringsdrivende tenker minst like mye på sine egeninteresser som på hensynet til allmennheten når de utøver sin virksomhet, og jeg kan ikke begripe hvorfor det skulle stille seg annerledes med byråkrater. Forskjellen ligger i at byråkraten utøver ei skjermet monopolnæring, og leverer tjenester som han endatil kan tvinge klienten til å motta, mens den næringsdrivende er nødt til å ta hensyn til kundene, hvis han vil beholde dem som kunder. Jeg er overbevist om at jeg raskt ville merke det på både priser og service dersom nærmeste forretning fikk lovbeskyttet monopol på all handelsvirksomhet i kommunen, og rett til å pålegge meg å kjøpe tre liter mjølk daglig, enten jeg liker mjølk eller ikke. Jeg er like overbevist om at jeg allerede har merket det på priser og service i offentlig forvaltning og annen virksomhet.
Jeg går med andre ord ut fra at politikere og byråkrater i første rekke vil ta hensyn til politikere og byråkrater når de tar sine beslutninger. I annen rekke vil de ta hensyn til sine alliansepartnere i opprettholdelsen av Statsmakta; i tredje rekke vil de ta hensyn til velgerne, i den utstrekning de regner med å risikere å få dem på nakken; og i aller siste omgang vil de ? kanskje ? ta hensyn til de grunnleggende prinsipper, herunder for eksempel individets frihet, som de bekjenner seg til i jubileumsmiddager og fjernsynsintervjuer. Nå kan ikke Statsmakta skape en eneste verdi ? den kan bare forbruke og omfordele verdier, og dessuten tvinge enkeltmennesker til å opptre annerledes enn de ville gjort om de fikk velge fritt; det vil iblant si hindre at verdier blir skapt. Når politikere og byråkrater overfører makt og midler til seg sjøl og sine allierte i den korporative staten, må det nødvendigvis gå ut over noen. Å identifisere og informere de store gruppene som blir ofre for den korporative maktutøvelsen, må være en av våre viktigste oppgaver i den frihetlige idekampen.
? Så mye om fenomenet Staten. La oss gå tilbake til våre frihetlige grunnverdier og se om vi kan utlede grenser for Statens makt.
Det frihetlige fundament
Enhver liberalist er antakelig enig i følgende utsagn:
Hvert menneske har rett til fritt å disponere over sitt eget liv, sitt eget arbeid og fruktene av dette arbeidet. Ethvert menneske har rett til å gå inn i frivillige avtaler og relasjoner med andre mennesker. Intet menneske har rett til med makt eller trusler om maktbruk å tvinge andre til å gå inn i ufrivillige avtaler og relasjoner, eller tvinge andre til å avstå fra å gå inn i frivillige avtaler og relasjoner.
Ethvert menneske har plikt til å respektere andre menneskers rett til å utøve de samme grunnleggende rettigheter. Det har videre plikt til å innfri de forpliktelser som det har påtatt seg gjennom frivillige avtaler og relasjoner.
Hvert menneske har rett til å avverge overgrep mot disse rettighetene med de midler som er nødvendige og tilstrekkelige for å avverge trusselen. Denne retten til sjølforsvar kan mennesket utøve aleine, eller i samarbeid med andre mennesker, på grunnlag av retten til å gå inn i frivillige avtaler og relasjoner. Denne retten omfatter også retten til, med de midler som er nødvendige og tilstrekkelige, å se til at andre mennesker oppfyller de forpliktelser som de frivillig har påtatt seg.
I korte trekk er dette det frihetlige fundamentet alle liberalister vil være enige om. Jeg skal avstå fra å diskutere grensebetingelsene, sjøl om de kan være svært interessante ? den liberalistiske moralfilosofien er full av eksempler på en, to og flere mennesker som kommer til ei øde øy; to eller flere druknende som diskuterer retten til en planke som bare bærer en, osv. Begrepet ‘nødrett’ kan tillegges forskjellig innhold og prioritet av forskjellige liberalister. Slike finere nyanser får være tema for en annen diskusjon.
Mennesker organiserer sine samfunn blant annet for mer effektivt å kunne ivareta sine rettigheter vis a vis hverandre. Statens eksistensberettigelse ? om den har noen ? må ut fra et liberalistisk syn ligge i at den beskytter borgernes grunnleggende rettigheter. Samtidig må den respektere de rettighetene den er satt til å beskytte.
Hvis dette er Statens eksistensberettigelse, betyr det at den under konflikter ? det vil si når den utøver makt ? opptrer på vegne av den eller de personene hvis rettigheter skal beskyttes, eller den eller de personene som er blitt utsatt for overgrep, og som følgelig har krav på at forbryteren blir straffet. Det betyr at Staten opptrer med nøyaktig den samme rett som den eller de personene den representerer ville hvis de opptrådte på egne vegne. Dersom, og bare dersom, den forulempede og vennene hans har rett til å kaste en person i fengsel, har Staten også rett til å kaste den samme fyren i fengsel. Omvendt: Hvis Staten har rett til å kreve inn skatt, må det bety at de personene den opptrer på vegne av har et legitimt krav på disse midlene. Dersom Staten ikke eksisterte, eller avsto fra å utøve sine oppgaver, ville de samme personene ha rett til å kreve inn den samme skatten.
Nå er det riktignok ikke slik det fungerer i praksis; Statens skattepolitikk er sjelden basert på så nøkterne prinsipper. I praksis begår alle stater overgrep som vi ikke ville drømme om å gi enkeltpersoner rett til å begå. I slike tilfeller gjør vi klokt i å huske Frederic Bastiats lakmusprøve på legitim kontra ikke legitim maktutøvelse: Dersom en enkeltperson ville bli kastet i fengsel for å begå ei bestemt handling, har heller ikke Staten noen som helst rett til å begå den samme handlinga.
Sosialmystikere snakker gjerne om ‘samfunnet’ som noe annet enn og mer enn summen av individene. Det kan de forsåvidt ha rett i; men de gjør seg medskyldige i ei manipulerende betydningsforskyvning når de i samme åndedrett bruker ordet ‘samfunn’ som ensbetydende med ‘Stat’, og på den måten utleder at Staten har rett til å foreta seg mer enn det summen av enkeltindividene har lov til å gjøre.
Spesiell grunn til mistenksomhet er det hver gang det snakkes luftig om ‘allmenne samfunnshensyn’. Hvis ikke dette hensynet kan konkretiseres som et hensyn til bestemte gruppers og personers rettigheter, er det all grunn til å tru at den maktutøveren som snakker om ‘samfunnshensyn’, han tenker i virkeligheten på hensynet til seg sjøl og sine nærmeste.
Hvordan oppstod staten?
Historisk sett har riktignok ingen Stat oppstått på grunn av et brennende behov i befolkningen. Staten har vanligvis oppstått på den måten at en lokal røverhøvding har satt sine plyndringstokter i system: I stedet for å flakke rundt og drepe, plyndre og voldta, merket han seg ut et avgrenset territorium, der han tvang innbyggerne til å betale skatter og avgifter og prise hans navn, mot at han skulle avstå fra å drepe, brenne og voldta, samt beskytte befolkningen mot konkurrerende røverhøvdinger i nabolaget. (Begrepet ‘beskyttelsesavgift’, populært i mafiakretser, dekker den samme realiteten) Etter at røverhøvdingen har bedrevet denne virksomheten i noen år, har han så innsett behovet for å presentere gode begrunnelser for sine krav. Til det formålet har han så engasjert prester, diktere og andre ideologer, som i mange tilfeller har gjort en førsteklasses jobb med å overbevise befolkningen om det rettmessige i makthaverens krav. (For et nærmere studium av denne mekanismen, anbefaler jeg Ayn Rands ypperlige essay Attila og heksedoktoren, samt min egen roman Makt.)
La oss likevel anta at en Stat kunne oppstå på grunnlag av en frivillig overenskomst mellom innbyggerne i et område, og at det var mulig å organisere den slik at den i praksis respekterte våre frihetlige prinsipper. Eller la oss anta at en allerede eksisterende Stat kunne utvikle seg til å etterleve disse prinsippene. ? Filosofen Robert Nozick har utviklet en tankemodell der han setter som kriterium på en Stats legitimitet at denne Staten kunne ha utviklet seg fra et anarki gjennom moralsk akseptable trinn. Han kommer fram til at den eneste statsformen som fyller dette kriteriet, er en ministat ? dvs. et maktmonopol som utelukkende tar seg av de grunnleggende beskyttelsesoppgaver; altså noe i likhet med Manchester? liberalistenes ‘nattvekterstat’.
Personlig finner jeg Nozicks argumentasjon intellektuelt tvilsom, men liberalister flest ? inklusive, såvidt jeg forstår, Fremskrittspartiets Ungdom ? ville foretrekke en slik statsform framfor dagens formynderstat. Det knytter seg likevel prinsipielle problemer til nattvekterstaten:
Hvordan skal den finansiere sin virksomhet? Sia den ikke har noen kontroll over landets økonomiske liv, kan den ikke dekke sine utgifter ved det vanligste knepet, nemlig falskmyntneri. (I en ministat vil også pengesystemet være overlatt til markedskreftene: Enhver bank, finansinstitusjon, husmorforening eller privatperson ville fritt kunne utstede sine egne betalingsgarantier, dvs. pengesedler, og det ville være opp til kundene å vurdere hvilke sedler de ville akseptere. I en slik konkurransesituasjon ville Staten nesten pr definisjon måtte tape.)
En annen mulighet er ? jeg nøler med i det hele tatt med å ta det stygge ordet i min munn ? beskatning. La oss anvende våre grunnleggende frihetlige prinsipper på fenomenet beskatning:
Stilt overfor ministatens skattekrav vil person A kunne si som følger: «Jeg er pasifist, og overbevist motstander av ethvert militært forsvar. Jeg nekter å betale skatt til et slikt avskyelig formål. Og dere vil vel ikke tvinge meg til å gå inn i ufrivillige avtaler eller relasjoner?»
Person B vil kunne si: «Jeg er uenig i de vasne liberale lovene deres. Var det opp til meg, skulle det være dødsstraff for å bake brød på søndager, og portforbud etter klokka 20.00. Jeg nekter å være med på å betale for det ugudelige lovverket deres. Og dere vil vel ikke nekte meg å disponere over fruktene av mitt eget arbeid?»
Person C vil kunne si: «Jeg har ingen glede av den politibeskyttelsen dere påtvinger meg. Jeg klarer meg sjøl, og dessuten liker jeg å leve livet farlig. Hvorfor skulle jeg betale for en vare jeg ikke bruker? Med hvilken begrunnelse vil dere ekspropriere min grunnleggende rett til sjølforsvar?»
Hvis vi skal være konsekvente, må vi bøye oss for disse argumentene. Eneste mulige løsning vil være å finansiere ministatens virksomhet gjennom frivillige bidrag. Likevel gjenstår det prinsipielle problemet: Maktmonopolet.
Vi var enige om at enhver har rett, aleine eller i frivillig samarbeid med andre, å forsvare sine rettigheter med alle nødvendige og tilstrekkelige midler. I et fritt samfunn kan ingen tvinges til å delegere denne retten til noen Stat. La oss tenke oss et kollektiv av forsvarsvennlige sjeler i en ministat, som sier omtrent som følger:
«Vi verdsetter at vi slipper å betale for politi, rettsvesen og forsvar. Vi avslår likevel tilbudet, for vi greier oss godt sjøl ? og om russerne skulle komme, har vi flere skjulte siloer fulle av atomraketter. »
Har ministaten rett til å påtvinge dette kollektivet et statlig rettsvesen, politi og forsvar? Hvor langt går Statens rett til å innskrenke individets frihet før den blir misbrukt? Ifølge en liberalistisk klassiker, slutter min rett til å veive med knyttneven akkurat der hvor din nese begynner.
Med andre ord: Vi må akseptere at Staten ikke er noe maktmonopol lenger, formelt eller reelt. Følgelig er den neppe noen Stat i ordets fulle forstand.
I et samfunn organisert fullt og helt etter liberalistiske ideer, eksisterer bare skyggen av en stat. Det økonomiske og sosiale liv er fullstendig overlatt til den spontane orden som ethvert menneskelig samfunn genererer: Sosial kontroll, tradisjoner, skikk og bruk, frivillige overenskomster ? i ett ord, markedsmekanismene. Det finnes konkurrerende, private pengesystemer; det finnes formodentlig private domstoler, finansiert av abonnenter og klienter; på samme måte som det finnes private beskyttelsesbyråer, som ivaretar abonnentenes sikkerhetskrav og beskytter deres rettigheter. Det finnes sannsynligvis forsvarsforeninger som på frivillig basis patruljerer grensene og konkurrerer seg imellom om å fiske opp russiske u?båter.
Virker det urimelig at politi og domstoler skal drives på reint kommersiell basis? Jeg synes ikke det. Antakelig er en direktør i Holmenkollen i stand til ? og villig til ? å betale mer for en effektiv beskyttelse av eiendomsretten enn en uteligger. Jeg har dessuten mistanke om at allerede i det eksisterende systemet, der beskyttelsen er ‘gratis’, får direktøren en langt mer effektiv beskyttelse på alle måter; og påfører følgelig også det statlige politiet langt større reelle utgifter. Det skulle være interessant å se en analyse av hvor mye de forskjellige inntektsgruppene reelt sett koster Staten i form av ‘gratis’?ytelser: Det er sannsynlig at de som setter sin lit til et økende offentlig forbruk som et middel til sosial utjamning ville få en ubehagelig overraskelse.
Det ville neppe bli slik at ubemidlede personer ville stå uten beskyttelse. Beskyttelsesbyråene og deres klienter ville for det første se seg tjent med å opprettholde et rimelig nivå av rettssikkerhet i ‘sine’ områder. For det andre ville de som eier hus, gater og parker i området, være interessert i å opprettholde strøkets renommé for at eiendommene deres ikke skal falle i verdi. ? Og mer enn et visst nivå av rettssikkerhet og beskyttelse av liv og eiendom har vi visst ikke oppnådd med et statlig politi heller, etter hva jeg har forstått.
Ellers ville det i mange områder være slik at lokale foreninger, heller enn kommersielt drevne byråer, tok seg av den fysiske sikkerheten. I mange områder ?særlig i eldre bykjerner ? er det slik allerede idag, fordi den statlige beskyttelsen rett og slett har brutt sammen.
Det er mulig at forestillinga om et samfunn uten , sentralt maktmonopol virker verdensfjern. I historisk perspektiv er det verken noe naturgitt eller noe uunngåelig ved den måten de vestlige velferdsstater er organisert på. I romanen ‘1989’ har jeg argumentert – overbevisende, etter min egen oppfatning ? for det synet at formynderstaten vil måtte fortsette sin kreftsjuke vekst inntil den kveler seg sjøl, og at sammenbruddet sannsynligvis vil komme innen utgangen av 80?åra. Deretter kan et langt friere samfunn gro fram, på basis av den allerede blomstrende undergrunnsøkonomien.
Fristaten Island
Det skal også påpekes at det har eksistert velorganiserte samfunn uten sentral statsmakt: Fristaten Island, i perioden fra landnåmstida til landet ble tvunget inn under Norgesveldet, er ett eksempel. Landet hadde et blomstrende handels? og næringsliv, og et intellektuelt liv som blant annet ? i en fåtallig befolkning ? frambragte noen av verdenslitteraturens betydeligste verker: De islandske ættesogene, edda?kvedene og Snorres kongesoger. Rettsordenen i dette samfunnet bygde på allment akseptert sedvanerett. En fri mann kunne føre sin egen sak for retten, eller få en lokal stormann til å føre den for seg. Han kunne si seg i tinglag med en stormann, og motta den rettsbeskyttelsen som det ga ham, mot å støtte ham i alle andre saker. Og når en sak var vunnet for retten, var det opp til den forulempete og hans forbundsfeller å drive inn erstatningen eller fullbyrde straffa. Rettssikkerheten var langtfra ideell ? blant annet herjet ættefeidene stygt og desimerte befolkningen i grisgrendte strøk ? men forholda må sammenliknes med forholda i land som hadde omtrent de samme kulturelle forutsetningene. ? I Norge innførte de to Olavene kristendommen ved å massakrere og torturere hedninger; på Island ble kristendommen innført ved et rettslig vedtak, uten at en blodsdråpe ble spilt. I Norge ble bøndene regelmessig plyndret og brannskattet av den kongen som til eihver tid hadde statsmakta; på Island var de velsignet fri for konger, og kunne konsentrere seg om å berge avlinga. Det kan neppe herske alvorlig tvil om at rettssikkerheten for folk flest var langt bedre under det islandske anarkiet enn under det norske kongedømmet.
Konklusjon
En foreløpig konklusjon må bli: Ut fra fundamentale frihetlige prinsipper er Staten både overflødig og umoralsk. ? La oss for noen øyeblikk vende tilbake til den virkelige verden.
I et fritt samfunn finnes det sikkert enkelte reinhårige, idealistiske liberalister, slike som oss. Vi vil utvilsomt slå ring om frihetens prinsipper, uansett personlige ofre.
Dessverre er det ikke mange som oss. Den virkelige verden er stort sett befolket av karakterlause egoister som blåser frihetsprinsippene en lang marsj straks de øyner en fordel for seg sjøl.
Eksempel: Hvis jeg er klient hos beskyttelsesbyrået A, og du er klient hos beskyttelsesbyrået B, kan flere ting hende under en konflikt mellom deg og meg. Det mest sannsynlige er at ditt byrå finner meg skyldig, og mitt byrå finner deg skyldig. Etter tilstrekkelig mange slike tvister beslutter de to byråene seg for å gjøre opp med hverandre, en gang for alle. Slik fortsetter det kanskje til beskyttelsesbyrået Smith & Smuule A/S står aleine igjen på skansen, allmektig og tyrannisk ? en Stat. Alternativt kan befolkningen under denne prosessen ha blitt så leie av de leide revolverbandittenes herjinger at de har rottet seg sammen i en folkemilits, under ledelse av den karismatiske mesterskytteren Jon med Jernet: Når militsen har nedkjempet beskyttelsesbyråene, ser den ingen grunn til å legge fra seg våpnene og makta med en gang; det ville bare føre til anarki …
Historien kan også tjene som advarende peikefinger: De fleste samfunn har før eller seinere frambragt en røverhøvding som har arbeidet seg opp til diktator, og dermed grunnlagt Staten. Uansett hva vi måtte ønske, kan det synes som om Staten er et nødvendig produkt av den utviklinga som begynner med et fritt samfunn.
Og sjøl om vi skulle klare å motstå alle Statsmaktas fristelser, så er vi ikke aleine i verden. Ved grensa står styrkene til Folkerepublikken Brutopia og venter på marsjordre, slik at Brutopias diktator kan nyttiggjøre seg den ufattelige velstanden som vårt frihetlige system har skapt. Ut fra våre grunnleggende prinsipper må vi overlate til de notoriske krigshisserne i foreningen Folkets Frivillige Forsvar å holde beredskapen oppe. Det vil i praksis si at vi overlater til (konkurrerende) private grupper å ivareta landets utenrikspolitikk: Vil i så fall dagens Libanon være vår nærmeste sosiale modell?
Med andre ord: Hvem skal, i et fritt samfunn, se til at grupper og privatpersoner overholder de liberalistiske spillereglene i sin omgang med hverandre? Folk som Murray Rothbard vil si at det må markedskreftene i videste forstand sørge for, gjennom sosiale sanksjoner, tradisjoner og normer. Jeg er ikke overbevist av det svaret; for alle eksisterende stater har vokst fram av samfunn uten sentral statsmakt ? og jeg tviler ikke på at tidligere samfunn også hadde tradisjoner og normer.
Jeg kan med andre ord ikke trekke noen endelig konklusjon. Ut fra grunnleggende frihetsprinsipper er Staten en vederstyggelighet for Guds og menneskers åsyn; men når vi tar hensyn til den virkelige verden vi lever i, synes det som om vi trenger et nøytralt, upartisk og rettferdig maktmonopol for å holde styr på røverbandene.
Problemet ? vi kan kalle det liberalismens paradoks ? synes kanskje ikke påtrengende: I en situasjon der det offentlige tilegner seg bortimot 60 prosent av verdiskapningen, og der denne andelen øker for hvert år, blir vi ikke tvunget til å foreta et valg mellom ministaten og anarkiet med det aller første. Men hvis liberalistisk tenkning skal framstå som ei virkelig utfordring for den ‘praktiske politikk’, og som et klart alternativ til den statsautoriserte ideologiproduksjon som tyter ut av forvaltningsradioen og ?fjernsynet, må vi vite klart hvilket system vi ideelt er tilhengere av; hvilket mål vi arbeider mot.
Det er sannsynlig at vi i den virkelige verden alltid må velge mellom ufullkomne løsninger. En antydning til et svar på liberalismens paradoks ligger det kanskje i følgende betraktning:
Dersom Staten har noen grunnleggende eksistensberettigelse, så ligger den i at Staten best kan garantere individenes rettigheter. Den mest grunnleggende rettighet, og forutsetningen for at andre rettigheter skal ha noe innhold, er retten til å leve.
Gjennom historien er det Statsmakta som har begått minst 99.9 prosent av alle registrerte drap. Bare i vårt århundre ? og litt avhengig av hvor nøye man teller ? har Sovjet under Stalins ledelse tatt livet av fra 20 til 40 millioner mennesker; Tyskland under Hitler klarte i hvert fall å drepe 15 millioner; og sjøl en annenrangs diktator som Pol Pot klarte å komme opp i 3 millioner.
Sjøl de flittigste massemordere som har operert på privat basis, har hatt problemer med å komme over 100.
Artikkelen er bygget på et foredrag ved Den Første Liberalistiske konferanse i Norge, arrangert av Ideer om Frihet, 17. til 18. mars 1984, på Mastemyr utenfor Oslo.
Hentet fra Ideer om frihet nr 3, 1984.