Debatt

Reklame er et gode, ikke en byrde

Reklame finansierer i stor grad journalistikk, både her hjemme og i utlandet. Forbud mot reklame som Norge har på en rekke områder krenker ytringsfriheten, og svekker journalistikk og underholdning.

Foto: Norsk Tipping

I Norge er det forbud mot reklame for spill for aktører uten konsesjon. Forbudet rammer de utenlandske spillselskapene, selskap som har betydelige markedsandeler. Norske myndigheter har også ført en kamp mot utenlandske TV-kanaler og distributører. Kampen har foreløpig gitt norske politikere en seier ettersom Discovery 15. august sluttet med TV-reklame utenlandske spill.

Norske myndigheter kaller de utenlandske spillselskapene for ulovlige aktører, men selskapene driver lovlig i utlandet og markedsfører seg på TV-kanaler med tilholdssted utenfor de norske grensene. Uønsket er et mye bedre ord enn ulovlig. Den norske spillpolitikken er utformet for å beskytte Norsk Tipping og Norsk Rikstoto mot konkurranse.

Norsk Tipping kutter reklame
31. august ble det kjent at Norsk Tipping stanser TV-reklame for sportsspill inntil videre og gjør nettkasinoet mindre tilgjengelig. Det statlige selskapet justerer strategien fordi reklame for utenlandske spill nærmest er borte fra norske TV-skjermer.

Reklame for lotteri i regi av Norsk Tipping fortsetter. Det betyr at seerne fortsatt får se reklame for Lotto og Eurojackpot på ulike TV-kanaler.

Norsk Tipping har aldri kjøpt mye reklameplass for sportsspillene på TV. De økonomiske konsekvensene for noen av mediehusene er minimale. Dersom Norsk Tipping kutter lotterireklame, er konsekvensene mye større for TV2 og de andre TV-kanalene. Reduksjon i inntekter betyr naturlig nok kutt i produksjon, noe som rammer journalistikk og underholdning.

Vekst på internett
De siste årene har noen av de internasjonale spillselskapene dreid markedsføring av spill fra TV til internett. Denne utviklingen fortsetter etter avgjørelsen til Discovery 15. august. Det blir stort volum av nettreklame for pengene selskapene brukte på TV-reklame.

Nettreklame for utenlandske spillselskap er også ulovlig i Norge, men norske borgere besøker veldig mange utenlandske nettsider. Her er spillselskapene godt representert.

Norsk Tipping kommer fortsatt til å være en betydelig annonsør på nettavisene i Norge, penger som kommer godt med i hver redaksjon.

Ytringsfrihet
Reklame er eller bør være en naturlig del av ytringsfriheten, en frihet Norge krenker. Annonsører og medieaktører bør innenfor rammen av den private eiendomsretten ha ytringsfrihet.

Gjennom spillreklame får myndighetene informasjon om en del av markedet, informasjon som er helt nødvendig for å bekjempe spillavhengighet.

Mest lest

Arrangementer