Det er kokker i restauranter på viktige destinasjoner i reiselivsnæringen i Nord-Norge som tjener 70 000 kroner i måneden. Kokker er den nye lønnsadelen i Norge, en yrkesgruppe som har fått kraftig lønnsøkning den siste tiden.
Scandic er en stor aktør på Magerøya i Finnmark. I juni i fjor var det 2 800 besøkende på Nordkapp, en kraftig tilbakegang sammenlignet med sommeren før pandemien. I år var juni-tallet 60 680 besøkende på Nordkapp-platået.
–Å få tak i kokker er et kjempeproblem. Jeg følger med på rekrutteringsgrupper for kokker i ulike land. I England er det helt ekstremt, de sliter virkelig. Det å rekruttere har vært en stor utfordring, sa Hans Paul Hansen, direktør for Scandic på Magerøya, til Radio Nordkapp da han presenterte tallene for den første delen av sommersesongen.
Det var skribenten som intervjuet Hansen for Radio Nordkapp.
Da Norge og andre land stengte ned under pandemien, var det mange i restaurant- og reiselivsnæringen som gikk ut av næringen. Samtidig har færre utlendinger kommet til Norge for å jobbe etter gjenåpningen. Det gir underskudd på arbeidskraft, og underskudd på arbeidere gir høyere lønninger. Dette nyter kokker godt av akkurat nå.
Midt i sommersesongen består staben til Scandic på Magerøya av rundt 200 ansatte. Nordkapp-trafikken er kun en bitteliten del av reiselivsaktiviteten i Norge.
Cruisedebatt
I juni har 46 prosent av de besøkende til Nordkapp kommet med cruiseskip. Inkluderer vi kystruten, altså rederiene Hurtigruten og Havila Kystruten, har over 50 prosent av de besøkende kommet sjøveien.
I Norge er det debatt om cruisenæringen, en debatt der temperaturen trolig vil stige de neste årene.
Stortingsrepresentanter fra Rødt ønsker strengere regulering av cruisenæringen.
I et representantforslag foreslår stortingsrepresentantene Geir Jørgensen (R) og Sofie Marhaug (R) blant annet at Stortinget skal be regjeringen innføre krav om nullutslipp for alle cruiseskip i norske farvann innen 2026. Rødt-representantene ønsker også krav om nullutslipp for cruiserelatert turbussvirksomhet innen 2026.
Jørgensen og Marhaug ønsker også at Stortinget skal be regjeringen fremme nødvendige forslag for å gi kommunestyrer direkte anledning til å regulere cruisetrafikk. Disse skal som et minimum inneholde mulighet til å regulere antall anløp, antall passasjerer både pr. dag og pr. sesong, samt mulighet til å regulere minste liggetid og maksimal størrelse på skipene, ifølge representantforslaget.