Jeg er ikke så gammel at jeg husker dette, men leser du litt historie, skjønner du at det har skjedd hver gang. Det har kommet en rekke nye framkomstmidler gjennom tidene. Mange av dem har blitt geniale frihetsmaskiner, men alle har møtt motstand.
Bilen var jo en ren drapsmaskin. I starten var det ikke en gang enighet om hvilken side på veien en skulle kjøre. Toget trodde en ikke på, det ville jo være skadelig for kroppen å bevege seg så fort. Sykkelen var jo en katastrofe av skader på mennesker. Jeg er et barn av 80-tallet og husker faktisk når sosialdemokratiet forbød rullebrett – for folkehelsens skyld. Det var SÅ skadelig å la ungdom få holde på med det.
Men noen av oss kalte sykkelen for en «frihetsmaskin». De som aldri ville få råd til en bil, kunne forelske seg 2 mil unna eller få en jobb langt borte. Avstand var ikke lenger noen hindring for ett kyss eller en lønning.Nå skjer det igjen. Med et lite frislipp som det først bare møtte latterliggjøring. Var «segway-forbudet» så viktig å oppheve da? Betyr det noe i folks liv? Latterliggjøringen var fase én.
Så kom all irritasjonen over at folk satte dem fra seg over alt. Det gjorde de med biler også i begynnelsen. Men så forsto vi som felleskap at dette måtte vi organisere og finne regler for. Her i byen har ikke reglene endret seg mye, men nå har vi forstått at skal vi ha orden, må vi ha et sted å ha orden. Parkeringsplasser kommer. Og – til stor undring for mange – skjerper stadig flere seg og bruker dem. Det finnes fortsatt duster, men det gjør det også blant bilførere og vanlige syklister. Vi forbyr ikke framkomstmidlene av den grunn.
Deretter kommer alle oppslagene om skadene. Det ropes om at forbud er eneste løsning, og folk som Jan Bøhler mener det kan gjøres med et pennestrøk.Men: elsparkesykler er jo et fantastiske frihetsmaskiner – for masse folk. De er praktiske og klimavennlige og gjør hverdagslogistikken og småturene fra A til B enklere for mange.
Beviset er jo hvor mange som liker å bruke dem. Og da bli svaret organisering, ikke forbud.For det første, kjære Oslo-folk: At stadig færre tar førerkort betyr også at stadig færre faktisk KAN trafikkregler. Lær dem! Det vil hjelpe. Det er ikke lov å kjøre rundt i trafikken når du er full, uansett hvilke hjul du har under beina.
Jeg vil kjempe for å gi folk friheten de elsker. Personlig tør jeg ikke bruke elsparkesyklene, men det er mye jeg ikke gjør som jeg mener andre likevel skal ha frihet til å gjøre.Og på samme måte som med bilen, toget, sykkelen og rullebrettet, er elsparkesyklene kommet for å bli. De vil finnes i årene framover også. Finn en måte å leve med det på. Vi kan organisere oss til et godt forhold til også disse framkomstmidlene. Fordi folk har bruk for dem.