Kommentar

Equinor og Hydro er tilpasningsdyktige

Før jul annonserte Equinor, Hydro og Panasonic at de skulle gå sammen om å produsere battericeller i Norge. Teknologigiganten Tesla har vært inspirasjon for mange i en tid hvor markedet etterspør grønne løsninger, og selv store, tunge selskaper som Equinor og Hydro ser mulighetene for å tjene gode penger på grønne løsninger.

Industrier må tenke nytt og legge om produksjonen i
tråd med markedet. Foto: Marcin Jozwiak / Pixabay

Mange kommuner frir

Batteriene må naturligvis produseres et sted, og med såpass gode økonomiske utsikter som norsk batteriproduksjon vil få takket være stor tilgang på billig og ren energi med vannkraft, så ønsker mange ordførere å ha fabrikken i sin kommune. Mellom 20 og 30 ordførere er ivrige på at fabrikken skal er etableres i deres kommune ifølge E24, og det er gøy å se hvordan de konkurrerer om oppmerksomheten til industritrioen ved å peke på flotte tomter, kraftverk, natur, og forskningssamfunn i egen kommune. Den skjeve maktbalansen er påfallende, så her kan Equinor, Hydro og Panasonic lene seg tilbake mens kommunene overbyr hverandre på fasiliteter for å få det som vil bli en fraksjon av fabrikkens totale driftskostnader, men likevel en betydelig sum skattekroner.

De passive bedriftene taper

Der er ikke alle bedrifter som klarer å tilpasse seg et skiftende marked slik som Equinor og Hydro har gjort, enten det skyldes manglende ambisjoner, kunnskap, evne til langsiktig planlegging eller rom for store investeringer.

Noen av de mest kjente eksemplene er kanskje kameragiganten Kodak som ikke klarte å tilpasse seg digitaliseringen raskt nok, eller Blockbuster som ikke ville gå over på streaming. Eksemplene er mange. Blockbuster har nå begynt å leie ut samt selge filmer over nett som kan ses umiddelbart.

Når el-kjøretøyene blir elektrifisert og automatisert for fullt så vil det sette begrensninger for etterspørselen etter olje og gass. Dette må bransjen i sin helhet akseptere, og det må mikses inn andre markeder i businessmodellen for at aktørene skal kunne fortsette å hevde seg innen tekonologisk verdiskapning.

Mest lest

Arrangementer