Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) varsler strengere regulering av elsparkesykler. Et forslag til glede for nervøse mennesker som krever stadig mer kontroll på omgivelsene sine, og til fortvilelse for mennesker som endelig har fått et mer fleksibelt og billig alternativ til drosje eller buss hjem en sen lørdagskveld.
Forslaget som i dag sendes på høring innbærer flere restriksjoner for leie av elsparkesykkel og andre små elektriske kjøretøy. Blant disse er:
- Påbudt bruk av hjelm
- Promillegrense på 0,2 for å bruke kjøretøyet
- Bot for flere enn én på kjøretøyet
Dette er restriksjoner som ødelegger for spontaniteten som de urbane elsparkesyklene representerer. Litt av poenget er selvsagt at du skal kunne leie en slik sparkesykkel når du passerer den tilfeldig på gata, og da blir det for dumt hvis du må ha med hjelm og kontrollere at det er mange nok timer siden du tok din siste øl. Dette er trygghets-Norge i et nøtteskall og det nytter faktisk ikke å sammenligne disse sparkesyklene som kjøres på fortauet i 20-30 km/t med en bil eller motorsykkel som krever førerkort.
Elsparkesykler kan kanskje være irriterende dersom man er av typen som har sett seg lei på elendige parkeringer og hensynsløse forbipasseringer, men de utgjør ikke noen vesentlig fare i trafikkbildet. Før man eventuelt skal forsvare en promillegrense på 0,2 fordi elsparkesyklene «utsetter andre for fare», så bør man huske på at det i flere liberale land i Europa er 0,5 og 0,8 i promillegrense for å kjøre på motorveien. Da bør vi i hvert fall kunne tillate tilsvarende promillegrenser for en liten sparkesykkel som til og med barn får lov til å kjøre.
Elsparkesykkel-motstanderne har derimot et poeng i at eventuelle ulykker som følger av uforsvarlig kjøring ikke bør dekkes av fellesskapet, men inngå i en forsikring som utleier står for. En slik ordning med forsikring har utleiere som Voi gjort i Danmark og UK, og det burde derfor ikke være noen grunn til at dette ikke kan gjøres i Norge. Det er også på sin plass at brukere av elsparkesykler parkerer disse på en ryddig måte, og at politi eller parkeringsvakter bør kunne gi advarsler og bøtelegge folk som blir oppdaget mens de slenger sparkesykkelen fra seg på fortauet eller parkerer den helt uforsvarlig til hinder for andre trafikanter.