Kommentar

Sett opp prisene på kartongvin, dopapir, mel og hermetikk!

Lørdag var dag tre av tøylesløs hamstring i Norge. I tillegg har nordmenn kommet rennende over grensen og tømt nærbutikkene mine her i Sverige også. Allerede på torsdag sa statsministeren at de store matvarekjedene har nok på lager, og ba folk oppføre seg som normalt. Men folk lytter jo ikke. Det er tomt for dopapir, tørkepapir, melprodukter, tørket pasta, hermetikk, frysevarer, smertestillende og termometere. Nå har de jaggu ribbet Vinmonopolet også! 

OK, så statsministeren var litt lite forberedt der. Hun burde ha sjekket om Vinmonopolet hadde nok på lager til å få oss gjennom de neste ukene. Der må hun ta selvkritikk.

Hva skal en stakkars butikksjef gjøre? Noen lar det hele gå sin gang, og fyller på når lastebilen fra ASKO kommer. Noen matbutikker har satt begrensninger på hvor mange man kan kjøpe av hver vare. Men nå er det på tide med litt sterkere lut. Dersom folk skal være egoistiske og kjøpe mer enn de trenger, så bør butikkene ta signalet og sette prisene så høyt at folk bare kjøper det de trenger.

Ja, du hørte meg rett. Jeg oppfordrer butikkene til å sette opp prisene til folk slutter å oppføre seg som egoistiske drittsekker!

Så kan de sette prisene ned igjen når folk tilpasser atferden sin. De fleste av oss tenker på pris som kostnaden av de varene vi trenger hver dag, og de luksusgodene vi ønsker oss. Priser er mye mer enn det.

Priser er en koordineringsmekanisme for distribuert kunnskap. De store matvarekjedene vet hvor mye de har på lager, og de klarer å se hva som vil gå tomt om folk fortsetter å oppføre seg som nå, før de får fylt på lageret igjen. Prisene bør sette så høyt at etterspørselen klarer å holde tritt med påfyllet.

Stemningsrapport fra Kiwi i Oslo og Rema på Ås lørdag 14. mars 2020. Foto fra Kiwi: Karen Mørkved. Foto fra Ås: Christian Hellevang.
Stemningsrapport fra Kiwi i Oslo og Rema på Ås lørdag 14. mars 2020. Foto fra Kiwi: Karen Mørkved. Foto fra Ås: Christian Hellevang.

På torsdag klaget en bekjent over at lokalbutikken i Asker var tom for makrell i tomat. Jeg må innrømme at problemstillingen var alt for aktuell til at jeg kunne ignorere den. Jeg pleier alltid å kjøpe ti bokser om gangen, og vi hadde gått tom dagen før. Heldigvis var ikke nærbutikken på Hasle tom. De hadde masse makrell i tomat. I tillegg hadde de makrell i salsa, makrell i tomat og basilikum og alle de andre makrellene på boks som en nordmann kan ønske seg. Det var i hvertfall sånn rundt 12-tiden, men det var ingen tvil om hvor den butikken var på vei. Det pleier ikke å være så fullt der, selv midt i julestria.

Jeg får innrømme at jeg også tok i litt ekstra. For jeg kjøpte mine ti sedvanlige bokser, og to til. Så der har du det, jeg har hamstret jeg også!

Uansett, tilbake til prisen. For når folk oppfører seg sånn som meg, og hamstrer makrell i tomat, bør prisen på makrell i tomat gå opp. Priser må følge etterspørselen når ikke noe annet har endret seg, og reflektere at folk mener at de trenger mye mer av noe enn de vanligvis gjør. På samme vis burde prisen gå ned dersom det hadde vært en uvanlig god makrellsesong eller tomatsesong.

Prisen er en informasjonsmekanisme som gir deg og meg signaler om forhold som påvirker produksjon, vareleveranse og kundepreferanser. Akkurat nå ser det ut til at kundepreferansene er å kjøpe opp mer enn man trenger, som gjør at andre ikke får kjøpt det de trenger. Da skal prisene gå opp for å gi et umiddelbart signal til folk at de må endre forbruksvanene sine.

– Usosialt sier du?

– Nei! Det er ikke usosialt. Det er mye mer usosialt at folk i Asker, som ville ha makrell i tomat ikke fikk kjøpt det de trengte, mens andre har stappet skapene fulle.

Det samfunnsproblemet som prismekanismen skal løse i disse koronatider er at alle har tilgang til det de trenger. Når prisene er så lave at folk kjøper så mye at butikkene blir stående tomme, viser det at de prisene vi har ikke virker. De løser ikke problemet de skal løse. Her er det bare å sette opp prisene til folk skjønner at dagligvarekjedene har nok på lager. Tegnet på at folk har skjønt det er at de begynner å handle silk de pleier igjen.

OPPDATERING: Lars Christian Nordby har kommentert på artikkelen i en tråd på Facebook og kommet opp med den beste løsningen så langt. En løsning som både tar hensyn til de som har minst og som gir negative insentiver for de som hamstrer.

«Med dagens teknologi må det være enkelt å legge inn første rull ordinær pris nest ganger to, neste ganger 3 osv. Tror det fungerer fint så alle får. Hvis du kommer samme døgn med samme kort, fortsett på 4. ?»

Mest lest

Arrangementer