Widerøe er ett av selskapene som åpent og ærlig innrømmer at avgifter er en stor utfordring.
Det er noe som er fundamentalt galt når staten gjennom avgifter prøver å ødelegge virksomheter eller aktiviteter bedrifter skaper. Staten er helt avhengig av aktiviteter i privat sektor.
Flyselskap har de siste årene fått flere og større avgifter, pålagt av politikerne. I 2016 fortalte Terje Skram, daværende ruteplanlegger i Widerøe, at avgiftsøkningen for Widerøe var på 52 prosent sammenlignet med 2014.
Politikere bruker avgifter for å regulere forbruk, men også for å finansiere ordninger i velferdsstaten.
Det er forslag om å øke merverdiavgiften på flyreiser fra 12 til 23 eller 25 prosent. En slik avgiftsøkning vil være ødeleggende, spesielt for det omfattende kortbanenettet i Norge.
Om forslaget fra utvalget som ønsker felles merverdiavgift får tilslutning av Stortinget i denne omgang, er tvilsomt. Samtidig vet vi at forslag om avgiftsøkninger avler avgiftsøkninger. Politikerne er rett og slett avhengige av store inntekter for å opprette den gigantiske velferdsstaten.