Espen Skoland, kommunikasjonsdirektør i Discovery Networks – Norge, er bekymret for Lotteritilsynets manglende kunnskap om regler for reklame på TV.
Kommunikasjonsdirektøren mener tilsynet opptrer mer som en politisk aktør enn et tilsynsorgan, har han skrevet i et leserinnlegg på Medier24.no.
Det er debatter om spillreklame på TV i Norge. Spillreklame er lovlig, men enerettsmodellen gir Rikstoto og Norsk Tipping unike posisjoner i markedet.
–Det er både oppsiktsvekkende og bekymringsfullt at Lotteritilsynet gir en feilaktig framstilling av regelverket for TV-reklame og i større grad opptrer som politisk aktør enn tilsynsorgan, har Espen Skoland skrevet i leserinnlegget.
–EØS-avtalen slår fast at det er det såkalte «senderlandsprinsippet» som skal ligge til grunn når TV-kanaler sendes fra EU-land, selv når de vises på norske TV-skjermer. Det vil si at TV-kanalene styres etter de reglene for TV-sendinger som gjelder i sendelandet. Det er også grunnen til at Lotteritilsynet ikke har klart å stoppe TV-reklame for utenlandske spillaktører i Norge. Lotteritilsynet har nemlig ikke noen hjemmel å vise til som tillater dem å gjøre dette, ifølge leserinnlegget.
Regjeringen og stortingsflertallet, bestående av Høyre, FrP, Venstre og KrF, bør sørge for like konkurransevilkår mellom ulike aktører som lever av reklame. Liberalisering av spillpolitikken ville vært en god sak for regjeringen.