Seertallene fra Olympiske Leker viser hvorfor det er viktig at skattefinansierte penger ikke brukes til oppkjøp av rettigheter.
Interessen er for sport er så stor, at rettighetsinnehavere slår konkurrentene mens mesterskap pågår. Når private aktører kjøper rettighetene, er det sunn konkurranse om seerne. Når NRK kjøper rettigheter, er det bruk av skattefinansierte penger. NRK har med politisk velvilje sugerør i befolkningens lommebok.
Det er galt på alle mulige måter at skattefinansierte penger brukes til å utkonkurrere private aktører. Vi ser dette godt mediebransjen, en bransje der staten har vært og er en gigantisk aktør.
Tallene fra sendingene viser, at OL gjorde TV Norge større enn både NRK og TV2. Discovery, med TV Norge og Eurosport, hadde en seerandel på 34,5 prosent, mens NRK fulgte nærmest med 30,8, ifølge P4.
Med OL på NRK ville TV Norge, for å bruke Discovery-kanalen som eksempel, knapt nok hatt seere 14 dager i februar. Lav oppslutning for en TV-kanal betyr til slutt kroken på døra.
NRK
Vi som er motstandere av statlig forretningsdrift og eierskap, mener at staten ikke skal sitte på alle sider av bordet; staten skal ikke både være lovgiver, dømme brudd på lovene og samtidig være aktør i konkurranse med alle andre som må forholde seg til staten som lovgiver og dommer. Derfor har vi standpunktet om å begrense statens makt og aktiviteter. NRK-konstruksjonen er et godt eksempel på hvordan det ikke skal være, selv om krinkastningen er populær i store deler av befolkningen. Selv om politikerne diskuterer mediepolitikk for tiden, tyder alt på at staten fortsatt blir en gigantisk aktør i markedet. Med alle utfordringene dette gir for private aktører.