På grunn av forbudslinjen vedtatt av politikerne, mister norske aktører reklameinntekter fra spilleselskapene.
Utenlandske spillselskap brukte i alt 866 millioner såkalte bruttokroner på reklame som ville vært ulovlig etter norsk rett dersom den hadde blitt sendt av en norsk tv-kanal. Dette tilsvarer en total vekst på 17 prosent på ett år. Veksten i fjor var på 22 prosent. Markedet har derfor økt mindre i årets undersøkelse enn i fjor. Deler av siste års vekst kan trolig forklares med at det har kommet flere spillannonsører til på markedet, ifølge Medietilsynet.no.
Tallene er hentet fra reklamestatistikk som Medietilsynet har innhentet fra Nielsen Media Research for perioden 1. august 2016 til 31. juli 2017.
Basert på valgresultatet fra stortingsvalget 11. september, er det lite som tyder på store endringer i den norske spillpolitikken. Den proteksjonistiske politikken videreføres med alle ulempene dette gir.