Petter Nome, direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen, mener flere og flere ønsker å drikke øl av god kvalitet.
Det er et oppslag i BT.no, at Nome forteller om det vi kan karakterisere som et systemskifte i befolkningens forhold til alkohol eller rettere sagt øl.
–Det er en klar utvikling og en endring av øl-kulturen. Vi drikker på en annen måte. Det handler ikke lenger om å drikke mest mulig, men om å smake forskjellige ting. Vi ser blant annet at puber og restauranter innser hvor viktig det er å ha et bredt utvalg. Det er norsk spesial-øl som gjør det aller best, sier Nome, ifølge artikkelen.
Når det gjelder å markedsføre øl bør ikke politikerne oppmuntre næringsaktørene til tvilsomme metoder eller jungeltelegrafen. Hver enkelt aktør, uansett om det er et bryggeri eller en pub, bør få markedsføre øl og alkohol på den måten man selv synes er best. Ja, politikerne bør oppheve reklameforbudet!
Liberal alkoholpolitikk er god alkoholpolitikk, og politikken blir aldri for liberal!