Forbudet mot alkoholreklame vil gjelde i overskuelig fremtid, men regjeringen har i dag sendt ut forslag om endringer i alkoholforskriftens bestemmelser om alkoholreklame.
Regjeringen foreslår å presisere hvilken informasjon salgs- og skjenkesteder kan gi om den alkoholholdige drikken de selger. Det åpnes for produktbilder også i Vinmonopolets nettbutikk. Produsenter og grossister skal på særlige vilkår kunne informere om produktene på sine hjemmesider, samt på arrangementer som messer, omvisninger og kurs, ifølge Regjeringen.no.
Begrunnelsen for forslagene er i hovedsak å rydde opp i regelverket. Det skal bli enklere å forholde seg til regelverket gjennom klarere rammer for hva som er tillatt og ikke. Regelverket skal tilpasses til den teknologiske utviklingen og imøtekomme forbrukernes behov og forventninger til faktainformasjon om alkoholholdig drikk.
Måtte sladde bilder
Den saken medlemmene i Liberalerens redaksjon husker best, er pålegget Bryggeri- og drikkevareforeningen fikk med å fjerne bilder av øl fra nettstedet Drikkeglede.no. Fristen ble overholdt og siden 2011 har mange bilder og illustrasjoner blitt sladdet på dette nettstedet.
Helsedirektoratet har herjet med Bryggeri- og drikkevareforeningen på grunn av Drikkeglede.no. Regjeringens forslag til endringer i alkoholforskriftens bestemmelser om alkoholreklame, gir Helsedirektoratet mindre spillerom til å herse med private aktører.
Selv om dette er et lite fremskritt, burde regjeringen gått lengre. Alkoholreklame bør være tillatt!