I dag ble «Økonomirapporten for norske medier 2008 – 2012» publisert på nettstedet til Medietilsynet.
Gjennom ulike reguleringer, blant annet begrensninger på reklame på radio og TV, legger politikerne føringer for hvordan mediemangfoldet skal være i Norge. Liberaleren ser helst at politikerne holder fingrene av fattet. Vi ønsker fri konkurranse med så lite innblanding som overhode mulig.
Det er mye spennende i økonomirapporten, blant annet at papiraviser holder liv i avishus – selv om de taper i annonsemarkedet både digitalt og på papir. Pressestøtten har trolig holdt liv i mange aviser med de ulempene det gir for fri konkurranse.
24/7-radioene er best på reklame og øker mest, selv om det er mange restriksjoner på reklame og innhold for radiokanalene som driver etter konsesjoner. Mindre statlig innblanding, vedtatt av politikerne, kan gi et helt annet mediemangfold med radiostasjoner som bærebjelken i medie-Norge. Sammenlignet med TV og papiraviser, er det billig å produsere radiosendinger.