NAF har i dag sendt ut en interessant pressemelding. Tallene er så positive, at formyndere som Dagfinn Moe får noe å tenke på.
Moe har som seniorforsker i transportsikkerhet ved Sintef, foreslått betydelig høyere aldersgrense for å kjøre bil. Debatten om unge bilkjørere har dukket opp med jevne mellomrom de siste årene.
I dag har NAF sendt ut en pressemelding der hovedbudskapet er at de unge er hovedgrunnen til den gledelige nedgangen i antall drepte i trafikken i Norge.
–Dette blir underkommunisert i forhold til fokuset på de unge som risikosjåfører. NAF mener det er viktig å få frem at det er denne gruppen som har best utvikling når det gjelder trafikkdrepte, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.
Den største nedgangen i antall trafikkdrepte finner man særlig i aldersgruppen 18-24 år. I denne aldersgruppen er antall drepte halvert siden 2002.
Mønsteret er ganske likt når det gjelder hardt skadde i trafikken. Nedgangen er klart størst blant de yngste. Faktisk er det de unge som er hovedgrunnen til den gledelige nedgangen i antall drepte og hardt skadde i trafikken i Norge.
–Det er et faktum at unge menn er mest utsatt for ulykker i trafikken, men det er svært gledelig å konstatere at det er en svært positiv utvikling i denne gruppen, sier Sagedal i pressemeldingen.
Forhåpentligvis får debatten om unge bilister en annen retning enn kun forslag om forbud og reguleringer.