Ukategorisert

Savner noen Televerket?

FrP-representanten Ulf Leirstein stiller spørsmålet og de aller fleste av oss svarer forhåpentligvis et rungende nei til om vi savner gamle Televerket.

Leirstein stiller spørsmålet om noen savner Televerket i en bloggpost som ble publisert i går. Bloggposten er god fordi den viser ekstreme fremskritt i velferdssamfunnet. Leirstein tydeliggjør også på en god måte at de som er motstandere av konkurranse, taper til slutt.

Bloggposten:
«Når jeg i dag leste igjennom nettavisene var det en sak som fikk meg til å reflektere. Saken omhandler kundenes tilfredshet med de forskjellige telefonselskapene.

Jeg husker nemlig når jeg vokste opp, og vi skulle ha telefon. For det første var det veldig dyrt. Mobiltelefon fantes ikke, så vi snakker her om å skaffe seg hustelefon. Da min mor bestilte telefon fra Televerket så var det ventetid. Alle måtte vente. Og ventetiden? En uke? En måned? Ventetiden var 1,5 år! Utrolig nok. For Televerket hadde monopol. Det fantes ingen konkurranse. Andre aktører eksisterte ikke. Så man måtte finne seg i å vente. Og dette er altså ikke mer enn ca 30 år siden.

Er det noen som savner Televerket? Er det noen i dag som vil si at konkurranse på telefonmarkedet ikke var bra for forbrukerne? Selvfølgelig var konkurranse bra, og i dag har vi mange leverandører. Som kunde kan vi bytte når vi vil. Det finnes stadig nye tjenester og nye telefoner. Og ventetiden? Fra du bestille et abonnement til det er aktivt tar ofte kun et par minutter.

I dag er de fleste områder utsatt for konkurranse, og ingen vil tilbake til slik det var. Apotek er et annet eksempel. Husker godt at vi kunne sitte i kø både en og to timer på apoteket i Moss. Det var ikke noe alternativ. Man fikk vente. I dag har jeg vel aldri brukt mer enn maks 10 minutter på et apotek for å vente på en resept.

Jeg er overbevist om at vi kommer til å gjøre samme refleksjoner om omsorgssektoren om et par tiår. De samme kreftene som motarbeidet liberaliseringen av telemarkedet motarbeider nå konkurranse innen omsorg. Her skal ikke folk få velge. Det skal være monopol. Det er kø og ventetider. Høyt sykefravær i sektoren. Mange får ikke tjenestene de ha krav på. Vil konkurranse løse alt umiddelbart? Trolig ikke. Men på sikt vil konkurranse også på dette området få leverandører til å tenke smartere, gi folk valgfrihet og sørge for at kundene får makten.

Jeg gleder meg til dette blir en realitet. For de som er imot konkurranse på de få områdene dette ikke er innført kommer til å tape også den kampen. Slik de tapte kampen for å bevare Televerket.»

Ulf Leirstein er stortingsrepresentant for Fremskrittspartiet.

Mest lest

Arrangementer