Nationen, en avis som ikke hadde overlevet uten dine skattepenger, skriver ofte om nyheter fra landbruket. Igår var det mange oppslag om Tine. Det som overrasker mest er følgende overskrift: » – Vi lot oss overrumple av økt etterspørsel etter smør«.
Hva er det Tine driver med, egentlig? Jo, de selger bl.a smør.. Tenk å la seg overraske over at kundene ønsker dine produkter..
Fordelen med markedsøkonomien er mangfoldet av produsenter som lever av å ta hensyn til efterspørselen fra kundene. Ulike produsenter leverer forskjellige varianter av samme produkt, ut fra hva ulike grupper av kunder ønsker seg.
Men, vent. I Norge er det jo planøkonomi og korporativisme i landbrukssektoren. Man tror man kan planlegge seg til hva alle kunder ønsker seg, og forutse endringer i kundenes preferanser. At det blir større efterspørsel efter smør når det nærmer seg jul, bør det ikke være noen heksekunst å planlegge for.
Bortsett fra hos Norges største produsent av melkeprodukter..