Ytringsfriheten har svært dårlige kår i Norge. Markedsrådet har fastslått at informasjon på Drikkeglede.no var ulovlig alkoholreklame.
Helsedirektoratet har herjet med Bryggeri- og drikkevareforeningen på grunn av nettstedet Drikkeglede.no. Det har vært et kjør uten sidestykke mot bryggeriforeningen. Nå har Markedsrådet opprettholdt vedtakene fra Helsedirektoratet. Dette betyr i praksis at det blir fastslått at informasjonen som lå på nett var alkoholreklame, og alkoholreklame er ulovlig i dette rødgrønne landet.
På Helsedirektoratet.no er vedtaket fra Markedsrådet publisert.
«Anførslene fra klagerne om ujevn konkurransesituasjon mellom norske ølprodusenter og andre produsenter av alkoholholdig drikke, og hvorvidt reklameforbudet er egnet til å tjene sitt formål, er politiske forhold som ikke er relevante ved vurderingen av om vedtakene er gyldige. Disse spørsmålene er det eventuelt lovgiver som må ta stilling til», ifølge vedtaket. Ja, Stortinget bør gripe fatt i denne saken. At Bryggeri- og drikkevareforeningen ikke får illustrere omtaler av produkter med bilder, er fullstendig latterlig.