At Aisha Shezadi reiser rundt på norske skoler og holder foredrag iført niqab, og samtidig støtter Taliban og er motstander av demokrati (fordi det er overflødig under sharia) provoserer mange. Men hvorfor?
Det har vært ekstra provoserende at hun får økonomisk støtte av Norsk faglitterære forfatter- og oversetterforening (NFF).
«- Mandatet i klasserommet er å snakke om det personlige valget om å gå i niqab. Det holder hun seg strengt til, og presiserer at hun ikke snakker om andres valg eller på vegne av en gruppe, sier Wanda Voldner, daglig leder i Foreningen Les!» til VG.
Foreningen !les deler ut Uprisen til forfattere av ungdomsbøker. Ifølge Klassekampen og NRK har to prisvinnere gitt tilbake sine priser, i protest mot at Aisha deltar i en turne på norske skoler, som også støttes av Foreningen !les. «- Jeg gjør dette på prinsipielt grunnlag. Å gå med niqab viser for meg et uakseptabelt kvinnesyn, sier Morten Skårdal.»
Dagens ungdom vokser opp i et flerkulturelt samfunn. Niqab, hijab og til og med burka er en del av gatebildet i flere norske byer. Elever vil ha medelever som bruker f.eks hijab. Kanskje stiller noen av mødrene opp på foreldremøter, discokvelder eller andre aktiviteter iført niqab. Skal den oppvoksende slekt forstå motivasjonen for å bruke slike plagg, bør de kanskje få forklaringen fra de som selv har valgt å bruke disse plaggene?
Norsk skole skal lære den oppvoksende slekt om demokrati, menneskerettigheter og likestilling. I det norske samfunnet finnes det folk både blant de med flerkulturell bakgrunn og blant såkalt etnisk norske, som er mot både demokrati, menneskerettigheter og likestilling. Er det bedre om norske skoleelever læres opp til å forherlige det norske samfunnet uten å se alternativene, annet enn i lærebøker og på film?
Når det finnes folk som ikke bare er mot krigføringen i Afghanistan, men også støtter Taliban og mener demokrati er overflødig når samfunnet styret av sharia – hvorfor ikke la elevene møte dem? Da blir menneskerettigheter og demokrati noe helt annet enn en selvfølge. Noe mer enn festtaler på 17.mai og i nyttårstalene til kongen og statsministeren.
Blant nordmenn er synet på hijab og niqab delte. Noen mener det står for et undertrykkende kvinnesyn og at kvinner iført disse plaggene er som vandrende fengsler. Andre mener plaggene gir en frihet for kvinnene til å bevege seg utendørs som de ikke ville oppnådd ellers.
Aisha Shezadi har standpunkter svært langt unna Liberaleren. Men hennes syn på niqab kan bidra til å gi debatten om personlig frihet, om kvinnefrigjøring og om demokrati et efterlengtet løft. Norske elever kan bli mer bevisste på sine valg.
Nettopp derfor bør hun få lov til å holde sine foredrag på norske skoler.
Høyres stortingsrepresentant Torbjørn Røe Isaksen har også blogget om saken; Ekstremisme i klasserommet
I Aftenposten har Magnhild Antigirl skrevet Et forsvar for Aisha.
Også FrPs Kent Andersen (medforfatter av kronikken «Drøm om Disneyland») har skrevet en bloggpost om temaet. Det gjorde han allerede 04.juni ifjor – som et svar til hennes bidrag i boken «Utilslørt – Muslimsk Råtekst»; Jeg ser niqab – men liker det ikke.