Ytringsfriheten er viktigst.
Nationen har en undersøkelse som viser at over halvparten tror det blir økt misbruk av alkohol og mer fyll med alkoholreklame på TV. Konsekvenser av TV-direktivet er underordnet. For liberalister er det viktigst å utvide ytringsfriheten, samt gi aktørene så like konkurransevilkår som mulig.
Det er på tide at aktører i denne bransjen får markedsføre produkter i det norske markedet. Får TV-kanaler i utlandet sende reklamer for alkohol, må også norske kanaler få muligheten. Like konkurransevilkår er viktig for medieaktørene som kjemper om annonsekronene. TV-direktivitet kan, legge merke til ordet kan, gi økt ytringsfrihet.
I høst krevde Helsedirektoratet at Eyvind Hellstrøm måtte fjerne en video som ligger på YouTube.com. Videoen ble definert som alkoholreklame. VG skrev om kravet 14. oktober i år. I dag, 27. desember 2011, ligger videoen fortsatt på YouTube.com. Norge har overlevd at Eyvind Hellstrøm snakker om vin.