Norske kommuner tar ikke sine innbyggere på alvor når det gjelder å forenkle hverdagen, påstår IKT-Norge.
IKT-Norge gjennomførte sommeren 2011 en undersøkelse om brukeropplevelsen av alle norske kommuners nettsider. Dette er den første undersøkelsen i sitt slag som undersøker brukeropplevelsen av kommunale nettjenester. Undersøkelsen viser at mange kommuner får strykkarakter på dette området.
Total oppnåelig score er 51 poeng. Det er 17 ulike kategorier med totalt oppnåelig 3 poeng per kategori. Det er tatt utgangspunkt i tre ulike brukerprofiler med tilhørende digitale oppdrag Maksimal score per kategori er 3 poeng. Om en kommune har informasjon om svangerskapstjeneste, men ikke påmelding, har kommunen fått halv score. Om de har helsetjenestebytte, men ikke tannhelse og fastlege har de fått 1 av 3.
IKT-Norge mener undersøkelsen viser at det ofte er enklere å ta fri fra jobb for å oppsøke et offentlig kontor, enn å løse det digitalt.
Mange kommunepolitikere har de siste årene bevilget skattefinansierte penger for å forbedre nettsatsingen. I mange kommuner har ressursene vært utnyttet dårlig.