Partiet har et godt argument; avgiften skaper økt forurensning.
I 1978 ble det innført en avgift på salg av motorer for fritidsbåter fra og med 9 hestekrefter og oppover. Da avgiften ble innført var det 30 kroner per HK. Nå tar politikerne 153 kroner per HK, pluss moms.
Det var visstnok miljø som var argumentet i 1978, men alle som følger godt med vet at mange miljøavgifter går til å finansiere velferdsstaten.
–Den miljøgevinsten som man håpet på i 1978 har endret seg til det motsatte, for nye motorer forurenser betydelig mindre enn eldre motorer. Dagens avgift gjør at flere beholder de gamle motorene lengre enn normalt, noe som fører til økt forurensing og mer støy fra de gamle motorene. Det er stortingsrepresentant Kenneth Svendsen som bruker denne argumentasjonen, en god argumentasjon, ifølge Siste.no.
Lavere avgifter er god miljøpolitikk!
Svendsen mener at gamle motorer øker faren for motorhavari, noe som kan bety kostbare redningsaksjoner.