Avholdsorganisasjonen Juvente er i harnisk fordi noen av Norges mest leste bloggere har skrevet om alkohol. Det er jo lovbrudd, må vite.
Liberalerens lesere vet at jeg mener det finnes lover man ikke trenger å overholde. Lover som begrenser min frihet, uten at det finnes noe offer dersom jeg bryter disse lovene. Jeg har skrevet om sivil ulydighet tidligere. Temaet er igjen aktuelt.
NRK meldte idag tidlig at flere av Norges mest leste bloggere, deriblant Ida Wulff, har fått tilsendt vin. Derefter har de blogget om dette. Noen av dem har også hatt konkurranser med alkohol som premie.
NRK skriver: «Det var i juli og august at bloggerne Annette Haga og Caroline Berg Eriksen kåret «Årets Bloggboble». Tre musserende viner ble testet og vurdert, og de valgte ut en vinner. Ida Wulff la kun ut bilde av flaskene hun fikk.»
Det har tidligere vært debatter om hvor bevisste disse mest leste bloggerne er om hvor stor påvirkningskraft de har, og om de klarer å skjelne mellom å blogge om et tema, og produktplassering med omtale. Vinomtalen må anses å havne i sistnevnte kategori.
Om bloggerne ikke visste at slik omtale er forbudt, eller om de gav blaffen i det, er ikke godt å vite. Uansett hva de sier i eftertid. Ida Wulff var ihvertfall i såpass tvil at hun ikke laget noen konkurranse.
Forbudt å reklamere
for alkohol, skriver NRK: «Det er tillatt for uavhengige medier å skrive om og vurdere alkoholprodukter, men reglene er strenge. Det skal skje på initiativ fra media, og det skal ikke være påvirket eller finansiert av bransjen. Det er bare lov å ta imot produkter og skrive om dem hvis man selv har tatt kontakt først.»
Alkoholbransjen har altså ikke lov til selv å ta initiativ til omtale. Og som du vil se av nedenstående er det nettopp initiativ fra bransjen som var årsak til bloggeromtalen.
Men her går det nok en tynn grense. For hva med medieomtale av nyheter på Vinmonopolet? En statseiet bedrift, som også har sine nye varer de for omtale av i media.
Bevisst utfordring av loven
Vinimportøren, via sitt kommunikasjonsbyrå Släger var ihvertfall bevisste på hva de ville, ifølge NRK: «I samarbeid med en av våre vinkunder planlegger vi en sommeraktivitet, hvor vi ønsker å utfordre noen utvalgte norske bloggere til å kåre årets BloggBoble. Det er 3 populære, musserende viner som skal i ilden, hvorav én skal gå av med seieren. Tidligere i vår hadde vi et pressearrangement med musserende vin og bobler i alle varianter, med stor suksess. Nå ønsker vi å få bloggernes mening om hvilken musserende vin som vil slå best an i sommervarmen!»
En vanlig vare
er hva Liberaleren betrakter alkohol som. At bloggere og andre ikke skal kunne skrive om alkohol, er brudd på ytringsfriheten. Det kan ikke være opp til staten å bestemme hvilke produkter og tjenester media skal omtale.
Om omtalen skjer som følge av produktplassering er irrelevant. Derimot kan det diskuteres om de medier som omtaler produkter bør opplyse om hvilke interesser de selv har av omtalen. Men det må være opp til den enkelte blogger eller redaksjon å vurdere.
Igjen blir vi påminnet om hvor viktig det er å ha kritisk sans til det man leser. Man bør tenke over om det finnes alternative kilder for informasjonen, og om det foreligger noen baktanker med medieomtalen.
Liberaleren anser blogging om alkoholholdige produkter som helt iorden. Men i det sosialdemokratiske tante Sofie-samfunnet er det naturligvis ikke så enkelt.