TV2 får kritikk av Medietilsynet for omtale av en premie i programmet Sommertid.
Ifølge § 3-5 i Lov om kringkasting, skal ikke presentasjonen av en premie være mer omfattende enn det som er nødvendig for å orientere publikum om premien. Presentasjonen må ikke omfatte opplysninger om giveren eller andre av giverens produkter.
Hvem har fasiten for hva som er riktig presentasjon?
I programmet ”Sommertid” 10. juli ble det delt ut en bil til vinneren av en konkurranse som har blitt avholdt i tilknytning til TV 2-programmet Broom. Under presentasjonen av premien ble bilen omtalt som Norges mest trendy, fancy firesetersbil, og også verdens minste fireseters bil. Videre ble svingradius, interiør og motorkapasitet nevnt, i tillegg til at bilen blir anført å ha en ”dødsfet, høy premiumfølelse”. Avslutningsvis ble det også uttalt at bilen er spisset for urbane, unge og trendy mennesker. Dette er for mye for Medietilsynet som har gitt TV2 en svarfrist til 17. august.
Store deler av Lov om kringkasting er et makkverk. Det er et lovverk som skaper ulike konkurransevilkår, fordi ulike aktører, for eksempel på internett og i utlandet, kan være mer fleksibel enn det norske radio- og fjernsynskanaler kan være. I tillegg begrenser denne loven ytringsfriheten i svært stor grad. Lov om kringkasting, er en lov fra tiden da Sovjetunionen var en maktfaktor i nyhetsbildet.