Oslo bystyre ved Ap, SV og Venstre vil forby reklameskilter på privat eiendom, fordi skiltene står på hustakene. Aftenposten meldte igår at Høyre/FrP-byrådet vil gripe inn i den private eiendomsretten i Oslo.
Den private eiendomsretten står ikke særlig sterkt i Norge, og dette gjelder uansett om du bor i bygd eller by. Har du solgt en landbrukseiendom kan du oppdage at lokale landbruksmyndigheter overstyrer salget og tvinger deg til å selge til en annen, fordi dette påstås å gi bedre utnyttelse av jorden.
Bor du i idylliske småbyer på kysten av Sørlandet er det pålegg om både husfarve, materiale som kan brukes både til vindussprosser, havemøbler og desslike.
Overalt blir eiendom ekspropriert fra den enkelte til fordel for fellesskapet. Bor du langs en vei og kunne tenke deg å tjene litt ekstra ved å selge reklameplass på husveggen eller i haven, må du regne med problemer med myndighetene.
Flertallet i Oslo bystyre har i sin visdom funnet ut at også reklame på byens hustak er skadelig. Ikke slik som på vitsetegningen, at man går og ser opp og ikke ser hullet i gaten man faller ned i.
Aftenposten skrev igår at det er Høyre/FrP-byrådet som vil gripe inn i den private eiendomsretten i Oslo: «Opprydding i reklamejungelen, lovet byrådet da de la frem sin plan for skilt og reklame for vel to år siden. Men bystyreflertallet mente planen var for svak, og har siden jobbet med å skjerpe den ytterligere.»
SV er en del av flertallet bak reklameskiltforbudet, og begrunner det med at neonskiltene er for fremtredende: «– Det brukes mye energi på å sette opp gode bygg i Oslo. Derfor er det synd å ødelegge dem med å skru opp store neonskilt. Det er byen som skal være fremtredende, ikke reklamen, sier nestleder i Oslo SV, Andreas Behring.»
Om det er mulig å få til et permanent forbud mot reklame på byens tak er ikke godt å si. «Siden 1997 har nemlig Plan- og bygningsetaten (PBE) godkjent all reklame permanent, etter at hovedregelen om at reklame skulle være midlertidig, den gang opphørte. Etaten fjernet samtidig like godt «midlertidig» fra kommunens reklamevedtekt. Uten å informere bystyret, som hadde banket gjennom vedtekten.» skriver Aftenposten.
Utformingen av husene, gatene, og parkene er blant de elementer som gjør en by til en by. Men også folk og transportmidler hører med. Er en by uten reklameskilter å betrakte som en (moderne) by? Eller som en husklynge som kunne stått hvor som helst?
Efter min mening er reklameskilt en del av byens estetikk. Det er med utforming av reklameskilt som utforming av eller innholdet i reklame du ser på eller hører på; det må gjøres med stil og eleganse. Reklame kan bli for stygt, vil noen si. Men det kan også bli for pent. Noe ikke minst Hennes § Mauritz har fått erfare.
Byrådet og bystyreflertallet angriper både byens estetikk og karakteristikk ved å forby reklameskilt på hustak. Dette er i tråd med hva politikerne mener de kan regulere slik at de får byen dit de vil ha den. Men mest alvorlig er deres inngripen i den private eiendomsrett. Sannsynligvis vil det siste momentet bli det minst debatterte når bystyret idag tar stilling i saken.
http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article3125023.ece