De kommersielle kanalene får det tøft når NRK, med sine konkurransefortrinn, får ha TV-reklame i form av sponsorplakater.
NRK har kjøpt fotballrettigheter. Fra neste år vil det være mulig å se tippeligakamper, adeccoligakamper og cupkamper på NRK TV. En del av kostnaden på pakken skal finansieres ved hjelp av sponsorplakater. Det betyr at NRK får penger fra skatt, altså kringkastingsavgiften, og inntekter fra TV-reklame som plakatpraksisen er.
Det medfører at NRK kan utkonkurrere sine konkurrenter på innhold. Få har tilgang til så mye penger som NRK har. Statskanalen spiser også av potten som bedriftene bruker på reklame. Sponsing på 50 millioner til NRK, kan bety 50 millioner kroner mindre til TV2, TV Norge eller noen av de andre aktørene som konkurrerer om reklamekronene.
Liberaleren mener at staten ikke skal drive som aktør i næringslivet når man samtidig er den som legger rammene for næringsvirksomhet i Norge, og også påser at regler følges – og straffer brudd på reglene.
Det bør bli slutt på statens blanding av roller som premissleverandør og aktør. NRK kan være skrekkeksemplet på hvordan det kan gå når staten blander rollene.