Arbeiderpartiet er imot politisk TV-reklame, men lanserer egen TV-kanal.
I dag sendte Arbeiderpartiet ut en e-post med nyheter fra partiet. I e-posten ble det gitt informasjon om alt fra politiske utspill til valgkampinformasjon. Den mest spenstige nyheten var at partiet åpner egen TV-kanal.
Vi vil satse enda mer på internett for å møte velgerne, og lanserer vår egen tv-kanal. Nå kan vi selv produsere tv-sendinger, samtidig som vi fortsetter dialogen med velgerne i andre nettmedier, skriver Arbeiderpartiet sin leder, Jens Stoltenberg i e-posten og på partiets nettsted.
I fjor vår stoppet Arbeiderpartiet og regjeringen muligheten for partiene til å kjøpe TV-reklame i Norge. Argumentet var at flere av partiene ikke hadde økonomisk ryggrad til å kjøpe reklame på fjernsyn. Et fortsatt forbud skulle sikre aktørene like konkurransevilkår. De samme argumentene som Trond Giske brukte mot TV-reklame i fjor, kan brukes mot nyskapningen ARK – Arbeiderpartiets WebTV. Alle partiene kan ikke lage Web-TV, selv om dette kan gjøres enkelt og billig på en del av nettstedene, blant annet YouTube. Alle partiene har heller ikke ressurser til radioreklamer, men slik reklame er i dag tillatt i merkelige Norge.
Liberaleren ønsker at politikerne og andre skal ha full frihet til å markedsføre seg selv og sitt produkt på den måten som hver enkelt synes er best. Om det er via TV-reklame, internett, TV-kanaler eller radioreklame er for oss helt likegyldig. Retten til å komme med ytringene er viktigst. Å fremme ytringer er en del av ytringsfriheten, et poeng Arbeiderparti-politikerne ikke forstår.
Les Trond Giskes argument mot TV-reklame, trykket i Aftenposten.no 19. mai 2006.