Dagsavisens skribent Geir Rakvaag dummer seg ut. Han hevder forbrukernes frie vilje overses når man må kjøpe ”kanalpakker” med uønskede kanaler for å få èn ønsket kanal. Hørt om pressestøtten, Rakvaag?
Lørdag 24.april beklager Rakvaag seg på kommentarplass i Dagsavisen over at han for å få vanlige norske TV-kanaler (NRK og TV2?) på kjøpet må ta med MTV, CNN, National Geographic og en rekke andre kanaler.
Hørt om pressestøtten
Jeg lurer på om Geir Rakvaag har gått glipp av prinsippene for pressestøtten til hans egen bransje – avisbransjen? Om jeg ønsker å kjøpe kun Finansavisen hver dag, så har jeg likevel over skatteseddelen betalt for både Nationen, Vårt Land, Klassekampen og en rekke andre aviser jeg ikke ville drømme om å støtte. Kjøpt en og annen utgave, ja vel – men hver dag, hele året? Ikke tale om!
Forsvaret sosialistene bruker for pressestøtten er at den skal sikre en mangfoldig og differensiert presse. Den beste metoden for dette, er at folk får beholde pengene sine selv, slik at man gjennom egne valg – ikke politikernes – får gitt uttrykk for hvilken differensiering som ønskes på avismarkedet.
Da er man visst dum forbruker, som ikke ser verdien av at produkter man ikke nødvendigvis støtter får hjelp til å eksistere. Ifølge forsvarerne av pressestøtten.
Alternativer til NRK
Det er fristende å spørre om Rakvaag beklager seg over at TV-seerne får anledning til å se alternativer til NRK: Alternative nyheter på CNN, kunnskapsprogrammer på National Geographic – der kunnskapen som blir formidlet ikke er ”silet” av NRKs PK-avdeling (PK: Politisk Korrekt), og at man får musikk på MTV som ikke nødvendigvis er den samme som via NRKs formatterte musikktilbud.
Ulike firmaer – forskjellige produkter!
Rakvaag besværer seg også over at UPC og CanalDigital ikke tilbyr de samme kanalene i sine ”pakker”!
Ja, tenk så praktisk og mangfoldig tilbudet ville blitt, hvis jeg ved å kjøpe Aftenposten kunne lese kommentarartiklene til Dagsavisen!