Min reisekamerat ble oppgitt når han oppdaget at hjelpemannskapene reiste til Bangkok på de dyreste billettene. –De skal gjøre en viktig jobb, men trenger ikke å reise med business-billetter, mente min reisekamerat.
I dag kom nyheten om at 58 nordmenn er identifisert omkommet og 26 fortsatt savnet etter flodbølgekatastrofen i Asia, skriver VG. I forbindelse med presentasjonen av disse tallene kom jeg til å tenke på turen til Bangkok 29. desember.
Vi var to venner som reiste på ferie helt på tampen av 2004, kun noen få dager etter katastrofen i Asia. Det ble en spesiell reise på grunn av stemningen på flyet. Mange av passasjerene var representanter fra ulike hjelpeorganisasjoner, og de reiste med business-billetter. Pris ca 30 000 kroner. Det er nesten tre ganger så mye som en ordinær billett på denne ruten. Derfor reagerte mitt reisefølge.
Dette eksemplet viser at mange hjelpeorganisasjoner sløser en del med penger gitt av folk som gjerne vil hjelpe. Selvsagt er det småpenger vi snakker om i dette tilfellet, men min reisekamerat reagerte. Han vil aldri bidra mer med økonomisk nødhjelp fordi han reagerte på at business-billetter ble brukt.
Hvorfor bruke 28 000 kroner per person når de rimeligste billettene koster 10 000? Store kostnader på reise og administrasjon betyr mindre penger i hjelpeaksjonen.
Mange bidrar helt frivillig med økonomisk bistand til organisasjoner som Røde Kors, Redd Barna og Norsk Folkehjelp. For mange av oss er denne bistanden viktig. Det betyr at vi hjelper mennesker som er i nød. Det er likevel viktig å huske at deler av pengene som gis blir borte underveis. Organisasjonene klarer ikke å gi alt til ulike gode formål. Noe forsvinner langs veien. Noen av oss aksepterer det. Andre gjør det ikke.