EU truer med å forby reklame for gatekjøkkenmat. Nå skal fedmeproblemet i EU bekjempes.
EU velger den lette innfallvinkelen ifølge VG: «EU gir matindustrien ett år på selv å stanse reklame for gatekjøkkenmat rettet mot barn. Hvis det ikke skjer, vil EU innføre lovforbud.»
Liberaleren mener at det er foreldrene, ikke EUs helse- og forbrukerkommissær Markos Kyprianou, sitt ansvar å sørge for at barn spiser på en tilfredsstillende måte. Dersom foreldre av en eller annen grunn mishandler sine barn, er det en sak for rettsvesenet. Hvor grensene går for matmishandling, er et interessant spørsmål.
Det er uansett ikke Burger King sitt ansvar. De må få lov til å tilby sitt produkt på lik linje med alle andre.
Legg spesielt merke til hvordan ønske om reklameslutt formuleres. Belastningen og ansvaret for å slutte med reklame rettes i sin helhet over på de som selger gatekjøkkenmat. Den enkelte er fanget i en form for fangens dilemma spill. Hvis de selv slutter å sende reklame, betyr ikke det at konkurrenten gjør det. Du har følgende situasjoner:
Jeg slutter, konkurrenten fortsetter: Jeg taper mye
Jeg slutter, konkurrenten slutter: Begge vinner.
Jeg fortsetter, konkurrenten fortsetter: Begge taper litt
Jeg fortsetter, konkurrenten slutter: Jeg vinner litt
Uansett hva konkurrenten gjør, så lønner det seg å fortsette med reklame selv. Du får deretter et lovforbud som alle taper på. Samtidig kan EU snike seg unna med at: Vi gav dem jo muligheten til å ta ansvar på egenhånd. Sleipt!