Kundene har selv et ansvar for å vurdere tilbudene. Bak enhver lokkepris skjuler det seg et regnestykke som kundene skal ha ansvar for å vurdere før varen kjøpes.
Forbrukerombudet slår nå fast at det er ulovlig å markedsføre mobiler med lokkepriser på for eksempel 1 krone når du ikke får full oversikt over den totale kostnaden på det du må binde deg til i tillegg, melder NRK.
Nå krever ombudet at forbrukeren få vite hele den samlede kostnaden, med både etableringsgebyr, fakturagebyr, faste månedsavgifter og andre kostnader inkludert i totalprisen.
Nok en regulering som reduserer friheten for selger og innskrenker kundenes ansvar til selv å vurdere en god eller dårlig handel. Nok en gang får vi en statlig innblanding på et område som bør være et privat ansvar. Skribenten er lite glad for reguleringer som begrenser et fritt marked.
Et annet moment er at det blir vanskelig for selger å la forbrukerne få vite den samlede kostnaden. La oss bruke mobiltelefonen som eksempel. På telefonen er det ofte flere produkter som selges samtidlig, nemlig telefonen og abonnementet. Den samlende kostnaden blir vanskelig å offentliggjøre, i alle fall på en enkel og forståelig måte. Rett og slett fordi produktene selges som en helhetlig pakke. Det å dele opp en pakkeløsning er aldri lett. Det vil mobilforhandlere og forhandlere av internettaksess, kabel-tv/parabol, fasttelefoni og IP-telefoni få merke.
Forhandlerne har to måneder på seg til å legge om markedsføringen, i følge Forbrukerombudet.