Fredag skrev regjeringen under en avtale som sikret fortsatt drift av Hurtigruten. Avtalen med Ofotens og Vesteraalske dampskipselskap, OVDS, og Troms Fylkes dampskipselskap, TFDS, gjelder for 2005 til 2012.
Rederiene får 1,9 milliarder kroner i denne perioden fordi staten kjøper transporttjenester på strekningen Bergen – Kirkenes. Selvsagt er dette en gledelig dag for rederiene og alle som jobber med produktet Hurtigruten. For skattebetalerne er det ikke like hyggelig.
Staten burde ikke ha fornyet avtalen med Ofotens og Vesteraalske dampskipselskap og Troms Fylkes dampskipselskap. De som vil drive transporttjenester bør gjøre det uten offentlig støtte. Hurtigruten kan sammenlignes med cruiseskip. Få, om noen i det hele tatt, ønsker å subsidiere cruisetrafikken. Den tanken bør råde også når det gjelder Hurtigruten.
Norge har utviklet seg. Det er ikke lengre et absolutt behov at Hurtigruten skal innom mange av plassene langs kysten. Kystsamfunnene er ikke lengre avhengig av disse fartøyene for å bestå. Dermed faller også distriktsargumentene bort.
For en liberalist er det like sørgelig hver gang staten blander seg inn i næringsaktiviteter. Hurtigruten er intet unntak.