Det kommunale ølutsalget i Sogndal tok i bruk alkoholreklame for å selge mer alkohol. Eksemplet viser en voldsom dobbeltmoral i ”avholdsbygda” Sogndal.
Sosial- og helsedirektoratet fastslo mandag at øl-reklamen til det kommunale polet i Sogningen Storsenter i Sogndal er et klart brudd på alkoholloven, skriver BT.no.
Politikerne i denne kommunen har valgt ølpol for å begrense alkoholsalg av hensyn til det store antall ungdommer. Derfor har politikerne sagt nei til salg av øl i butikk, og satset på sitt kommunale ølutsalg.
Liberaleren er ikke tilhenger av forbudet mot reklame for alkohol, men det er et tankekors at et kommunalt ølutsalg benytter seg av reklame for å få økt omsetning. Politikerne har vedtatt å ha et kommunalt ølutsalg for å begrense omsetningen så mye som mulig. Det er dette som gjør denne saken så pikant for Sogndal.
Det kommunale polet sliter økonomisk. Ølutsalget har problemer med å konkurrere med butikkene i nabokommunene. Salg av øl i butikker i nærområdet utsetter Sogndal for en betydelig handelslekkasje. Derfor har politikerne bare et naturlig valg, et valg de aller fleste kommuner i Norge har tatt. La butikkene selge øl, og legg ned det kommunale utsalget.