Alle butikkene bør selv bestemme hvor billig de skal selge ølet, uten at helseministeren eller Sosial- og helsedirektoratet griper inn. Det siste kan forresten skje allerede i dag.
I dag kan bli den siste dagen med rekordlave ølpriser. For nå vil Sosial- og helsedirektoratet gi sin dom i saken, skriver Nettavisen.
Forrige uke falt prisen på det billigste flaskeølet fra 9 kroner til 6,50 kroner. Den nye prisbunnen innebærer at kjeder som Coop-Prix, Rema 1000, Bunnpris og Kiwi selger øl til en pris som ligger under hva kjedene må betale i moms og avgifter. Ølet selges altså med tap, men den friheten bør butikkene ha dersom de ser seg råd til en slik politikk ovenfor sine kunder.
Det er i følge alkoholloven ikke lov å bruke alkohol som lokke eller rabattvare. Kjedenes salg av øl den siste tiden kan være i strid med denne loven, selv om dette blir jus på høyt nivå. Hvordan skal lokke og rabattvarer defineres, og hvem har retten til å hevde og ha den rette definisjonen uten at problemstillingen er innom rettssystemet?
Både Coop-Prix, Rema 1000, Bunnpris og Kiwi har hevdet, og gjør det fortsatt, at de ikke gjør noe galt. Det er vanskelig for oss å bekrefte eller avkrefte. Likevel kan vi konkludere med at alkoholloven bør liberaliseres slik at utsalgsstedene selv får bestemme hva alkoholproduktene skal koste.
Hvis Sosial- og helsedirektoratet griper inn har kjedene brutt loven, og står i fare for å miste bevillingen for kortere eller lengre perioder. Liberaleren anbefaler ikke inndragning, selv om det er politisk korrekt å foreslå strenge sanksjoner for alle som bryter alkoholloven bevisst.