Norske TV – og radiostasjoner bør få færre regler å forholde seg til når det gjelder sending av reklame. Dagens regler gir ulike konkurransevilkår, og hemmer norske kanaler i produksjonen av program.
I dag har TV 2 og TV Norge fått kjeft av Statens Mediaforvaltning fordi kanalene i sine chatteprogram sender reklame for blant annet ringetoner og spåkort midt i programmet, skriver NRK.no.
I følge loven skal reklamen sendes mellom program og ha reklamesignal først. Det er derfor liten tvil om regelbruddet fra kanalene. Også NRK 2 er på grensen av hva loven tillater i sine chatteprogram.
Istedenfor å tvinge TV 2, TV Norge og eventuelt NRK til å endre sine rutiner bør Statens Mediaforvaltning ta initiativ til liberalisering av regelverket. Kanalene bør få full frihet til å sende reklame når de vil uten å signalisere reklame med en gags verken foran eller bak. Full frihet på dette området betyr at markedet vil regulere hvor mye reklame som skal sendes. Kommersielle kanaler er avhengig av oppslutning. Derfor vil de alltid finne et fornuftig punkt som seerne vil akseptere. Hvis ikke mister de inntekter, og til slutt går kanalen konkurs.
Liberaleren ønsker å gi kanalene den friheten de trenger for å lage gode programmer. Dagens regelverk hindrer produksjonen, og gir ulike konkurransefortrinn med utenlandske kanaler som ikke følger den særnorske reklameloven.