Ved hjelp av et internasjonalt reklameforbud vil fagfolk redde barn fra fedme, diabetes og hjerte- og karsykdommer.
Ekspertene står sammen om et opprop til Verdens helseforsamling, som avholdes i Genève i mai i regi av Verdens helseorganisasjon, WHO.
Fagfolkene forlanger nå et internasjonalt totalforbud mot reklame for usunne matvarer rettet mot barn under 12 år. Med usunne matvarer sikter ekspertene til blant annet burgerkjedenes fastfood, godteri, kjeks og brus, skriver Dagbladet.
Liberaleren støtter ikke et forbud. Det bryter med ytringsfriheten. Et forbud begrenser rett og slett friheten.
Et annet moment er at det er umulig å følge opp et forbud i alle kanaler. Det var enklere før med bare radio, tv og aviser. Nå finnes det så mange ulike kanaler som sender ut informasjon, at et forbud blir umulig å håndheve. Det blir bortimot umulig selv med internasjonal enighet på dette området.
I Norge er det restriksjoner for barnereklame på fjernsyn. Men nye elektroniske kanaler omfattes ikke av dette.
Barn som skal reddes fra fedme, diabetes og hjerte- og karsykdommer må få gode holdninger. Disse holdningene bør komme fra hjemmet, fra hver enkelt familie. Det er der ansvaret bør ligge, verken mer eller mindre.