NATOs generalsekretær, George Robertson, har startet en intern gransking rundt Mehamn-ulykken. Endelig engasjerer organisasjonen seg i noe som kan bli et positivt resultat.
I et ferskt brev til Norges NATO-delegasjon skriver George Robertson at NATO nå går i gang med å se om forsvarsalliansen sitter på relevant informasjon om den 21 år gamle flyulykken.
Det har vært spekulert i om fly fra NATO var hovedårsaken til at flyet fra Widerøe styrtet i mars 1982. Flere vitner har hevdet de så fly, hørte lyder som ikke kom fra det norske forsvaret i samme området og til samme tid som det omtalte flyet fra Widerøe havarerte.
Det er umulig å vite om disse observasjonene er korrekte. Først og fremst fordi ulykken har vært igjennom flere granskninger uten et resultat mange har vært fornøyd med. Kanskje kan NATO sitt engasjement endre på dette?
Alliansen burde ha engasjert seg på et langt tidligere tidspunkt spesielt fordi noen har kommet med påstander som trekker NATO inn i ulykken. Det er merkelig at initiativet kommer nå, 21 år etter ulykken. Unnskyldninger om hemmeligholdelse av informasjon på grunn av den kalde krigen er dårlig. Det er lenge siden den krigen opphørte.
Det finnes også skeptikere som tviler om NATO vil fortelle sannheten dersom de finner relevant informasjon om hvorfor Widerøe-flyet styrtet. Opplysningene kan holdes tilbake for å hindre et dårlig renome for alliansen.
Liberaleren er uansett glad for at NATO endelig engasjerer seg. Kanskje kan dette være det granskningen trenger for å finne ut sannheten om flyhavariet som kostet 15 mennesker livet den 11. mars 1982.