Verdens Gang, VG, må være redd for konkurranse. Topper i avisen reagerer voldsomt på Se og Hør krav om momsfritak.
Administrerende direktør Aslak Ona i VG går til frontalangrep på ukebladets krav om momsfritak. Ona kaller det en fornærmelse mot dagens aviser dersom Se og Hør skulle slippe moms.
Mens Dagbladets redaktør Thor Gjermund Eriksen mener Se og Hør burde slippe moms på prinsipielt grunnlag ser VGs administrerende direktør ukebladets kamp som en ren provokasjon. I en kronikk i Dagens Næringsliv advarer Ona byråkratene om å gi etter for Se og Hørs krav.
Vi som lesere kan mene hva vi vil om Se og Hør som produkt. Noen mener ukebladet er dårlig, mens andre ser frem til dagen Se og Hør er i salg i kiosken. Fra nå av kommer Se & Hør ut to ganger i uken.
Hva vi mener om Se og Hør har lite å si for saken. Faktumet er at det har vært og er forskjellsbehandling mellom aviser og såkalte ukeblader. Derfor har Se og Hør gjort endringer for å ikke bli definert som et ukeblad. Blekket skal ut to ganger i uken. Momsen er borte, og prisen er kr 25,-.
Det må være frykt for konkurranse at VGs Aslak Ona reager så voldsomt på Se og Hørs krav om momsfritak. Det må være i frykt for at VG skal få et mindre opplag. Det er vanskelig å se en annen grunn for hans uttalelser.
Liberaleren er enig med redaktøren i Dagbladet, Thor Gjermund Eriksen. Det er prinsipielle grunner for momsfritak for ukepressen. Disse aktørene bør behandles likt med avisene, uansett om blekket blir gitt ut en eller to ganger i uken. Hvorfor det skal være forskjellsbehandling er vanskelig å forstå. Derfor oppfatter vi Onas utspill som ren syting for å forsvare opplagstallene.
Konkurranse er sunt, det skjerper aktørene. Denne tommelfingerregelen bør gjelde også for VG, selv om administrerende direktør Aslak Ona tydeligvis er svært uenig. Det er synd VG oppfører seg som en barnslig 7-åring i denne saken.