Lavprisselskapet Norwegian jubler over mottakelsen fra presse og kunder. Liberaleren jubler for konkurransen.
Mangel på konkurranse på flyreiser har vært et skrikende problem i lang tid. Riktignok har selskap prøvd seg tidligere uten å lykkes. La oss håpe forsøket fra Norwegian er mer enn bare et prøveprosjekt.
–Mottakelsen har vært helt fantastisk, både fra pressen og kundene. Alle går bare rundt og smiler her i dag, forteller informasjonssjef Jonette Øyen i Norwegian (NAS), da Dagbladet.no ringer for å lodde stemningen.
Konkurranse nytter og konkurranse er sunt, sunt for oss som forbrukere.
Norwegian satser på å være en lavprisaktør og skal kapre kunder fra SAS først og fremst gjennom lave priser. De ordinære prisene starter på 390 kroner for en enveisbillett i Sør-Norge (f.eks Oslo-Trondheim), som må bestilles fire uker før avgang. Dyreste billett i Sør-Norge er 990 kroner.
I september kjører selskapet en ekstra tilbudskampanje, med priser helt nede i 290 kroner for en enveisbillett i Sør-Norge.
SAS har svart på utfordringen med konkurransedyktige tilbudspriser på 690 kroner for en tur-returbillett i Sør-Norge.
Staten bør sørge for at konkurransen varer. Først og fremst med avgiftslettelser, slik at det blir mindre kapitalkrevende å drive i denne bransjen. Staten bør også selge seg ut av SAS. Ingen av selskapene bør støttes av den store sterke staten.
Flyanalytikere er avventende med å spå om hvor lenge Norwegian vil kunne holde seg flyvende. Selskapet vil måtte regne med å tape penger de første månedene, og alt avhenger av hvorvidt selskapet lykkes i få inn nok kapital til sin såkalte beredskapskasse. Den som lever for se. Vi håper på et langt liv for Norwegian.