For tredje gang har Sosial- og helsedirektoratet vedtatt at Hansas reklamekampanje for vørterøl er ulovlig.
Det er helt utrolig at det reageres over denne reklamen. Maken til flisespikkeri skal en lete lenge etter.
Direktoratet mener bryggeriets kampanje gir assosiasjoner til alkoholholdige drikkevarer, på tross av at kampanjen faktisk har ført til en sterk salgsøkning for vørterøl.
–Det er vanvittig å tolke kampanjen som alkoholreklame, sier Fremskrittspartiets alkoholpolitiske talsmann Harald T. Nesvik. Han skriver nå brev til sosialministeren for å få vedtaket stoppet.
Liberaleren er enig med Frp-representanten. Flere skulle ha engasjert seg. Slike duste vedtak bør en klare å unngå.
I reklamekampanjen fleiper Hansa med at ingen egentlig liker vørterøl. Kampanjen har vært vist det siste halvåret. Konflikten mellom bryggeriet og direktoratet dreier seg om bruken av bryggeriets logo i reklamekampanjen. Direktoratet mener denne logoen gir klare assosiasjoner til alkoholholdig drikke og ønsker derfor å stoppe kampanjen.
Liberaleren er tilhenger av full ytringsfrihet. Det betyr at denne reklamen, men også reklamer som omhandler alkohol bør tillates. Reklame bør ikke reguleres av politikerne. Det klarer folk helt fint på egenhånd.