Samferdselsdepartementet utlyser anbudskonkurranse for kystruten, hurtigruta på strekningen Bergen – Kirkenes – Bergen. Det betyr at regjeringen vil videreføre dagens skattefinansierte cruisetrafikk i kyst-Norge.
Ifølge en pressemelding fra Samferdselsdepartementet, jobber departementet med å klargjøre grunnlaget for anbudskonkurransen.
Kystruten, også kalt hurtigruta drevet av Hurtigruten ASA, er skrekkeksemplet på sosialdemokratisk politikk. Gjennom subsidier må mange borgere betale for et tilbud de ikke benytter, og subsidiene er med på å fortrenge aktører som ikke har et sugerør nede i statskassen.
Dagens avtale kom i havn etter en anbudskonkurranse i 2004, og ble inngått mellom staten og Ofotens og Vesterålens Dampskipsselskap og Troms fylkes Dampskipsselskap. Selskapene fusjonerte etter hvert og dannet Hurtigruten ASA.
I fjor ga Hurtigruten ASA beskjed om at selskapet ikke kunne stå ved avtalen, og selskapet fikk tilleggsbevilgning fra politikerne på 125 millioner kroner.